راه‌آهن رشت- آستارا یک گام دیگر به اجرا نزدیک شد

پیش از آن نیز «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که روسیه ۳ ماه فرصت دارد تا برای مشارکت در ساخت راه‌آهن رشت – آستارا برنامه عملیاتی ارایه دهد.

حالا از وزارت راه و شهرسازی خبر رسیده که دستیار رئیس جمهور روسیه بر اساس دستور پوتین برای اجرای خط آهن رشت – آستارا و افزایش ظرفیت‌های همکاری‌های حمل و نقلی به ایران سفر کرده است.

کریدور شمال – جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است که تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا حلقه مفقوده این کریدور است.

با توجه به شرایط خاص این پروژه و اهمیت آن در کریدور شمال – جنوب، کشور روسیه از همان ابتدا به همکاری در تکمیل این خط ریلی تمایل نشان داد؛ اما در ادامه مذاکرات، قرار بر آن شد تا نحوه مشارکت روسیه مورد بررسی قرار گیرد.

در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد؛ اما بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارند تکمیل نشدند که از جمله مهم‌ترین آن کریدور جنوب – شمال است.



منبع

این مسیر ریلی در ادامه راه آهن قزوین – رشت، مرکز استان گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی کاسپین متصل می‌کند که از نظر مبادلات بازرگانی با کشورهای همجوار منطقه دارای اهمیت ویژه است.

هیات کارشناسی – فنی روسی تابستان امسال از پروژه راه‌آهن رشت – آستارا بازید کرد و بعد از آن مذاکرات برای مشارکت روسیه در طراحی، احداث و تامین مالی این مسیر ریلی آغاز شد.

  اختصاص تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به تعاونی‌ها
به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان، همین یک ماه پیش بود که معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک مجازی با همتای روسی خود که درباره تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن رشت – آستارا برگزار شد، گفت: روسیه طی یک برنامه عملیاتی هر چه سریع‌تر قصد مشارکت خود را در ساخت این مسیر ریلی اعلام کند.

پیش‌تر وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا اعلام کرده بود که در صورت تأمین مالی با مشارکت روس‌ها، این خط ریلی سه‌ساله تکمیل خواهد شد.

اعتبار مورد نیاز ساخت راه‌آهن رشت- آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل‌گذاری است و عملیات زیرسازی۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه‌ریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین شود.

«رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی و «ایگور لویتین» دستیار رئیس جمهور روسیه سه روز پیش درباره افزایش همکاری‌های حمل و نقلی و تکمیل پروژه ریلی رشت-آستارا دیدار و گفت‌وگو کردند و آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است در خصوص تکمیل خط آهن رشت – آستارا، طرف روسی طرح مالی این طرح را ارایه کرد و مقرر شد تا بعد از بررسی ایران نتیجه نهایی اعلام شود.