راه‌آهن همدان- سنندج به پیشرفت ۸۵ درصدی رسید

وی درباره مزایای راه‌آهن همدان- سنندج گفت: با اتمام این پروژه شهر سنندج به عنوان بیست‌وسومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن مزیت ایمنی، این مسیر ریلی از لحاظ مدت زمان سفر نیز قابلیت رقابت با حمل و نقل جاده‌ای را داشته باشد. با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مسقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان شود.  

صیدگر خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج مطالعات انجام‌شده توسط مشاور طرح در دهه ۸۰، ترافیک پیش‌بینی‌شده برای مسافر ۶۰۰ هزار نفر و برای بار یک میلیون تن در سال بوده است که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای و افزایش جمعیت درصورت به‌روزرسانی مطالعات، این ارقام به‌ویژه در بخش باری افزایش خواهد داشت.  

در آخرین اظهار نظر درباره این پروژه،  مهدی صیدگر -مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل- از پیشرفت ۸۵ درصدی راه‌آهن همدان- سنندج خبر داد و گفت: این پروژه در بخش زیرسازی ۹۶ درصد و در بخش روسازی ۸۰ درصد پیشرفت دارد. بخش ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها نیز به ترتیب با ۶۴ و ۶۳ درصد پیشرفت همراه شده است.

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره زمان تکمیل و بهره‌برداری این پروژه اظهار کرد: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به سرعت فعلی پیشرفت در بخش‌های مختلف پروژه، در صورت تداوم تخصیص اعتبار مورد نیاز برای پیشبرد مستمر کار، تکمیل فاز اول این پروژه به‌منظور شروع بهره‌برداری در پاییز سال جاری امکان‌پذیر است.   

  مسکن غیر قابل فروش

مدیر کل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تاکید کرد: هم‌اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور فراهم خواهد شد.

خط ریلی همدان-سنندج در پی افتتاح راه‌آهن تهران-همدان کلید خورد و اکنون به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده و در صورت تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم، فاز اول این پروژه در پاییز سال جاری افتتاح می‌شود.

افزایش فرصت‌های شغلی با بهره‌برداری از راه‌آهن همدان- سنندج

وی درباره اعتبار هزینه‌شده برای راه‌آهن همدان- سنندج گفت: تاکنون اعتباری بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای اتمام کار در حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود. این محور به صورت یک خطه با روسازی بالاستی و بار محوری ۲۵ تن طراحی و اجرا شده است. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و انتظار می‌رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره‌برداری به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسد.

افتتاح فار اول پروژه ریلی همدان- سنندج در پاییز امسال

راه‌آهن همدان- سنندج به پیشرفت ۸۵ درصدی رسید

پیشرفت ۸۵ درصدی راه‌آهن همدان-سنندج 

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402042717731/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D9%86%D8%AF%D8%AC-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%DB%B8%DB%B5-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF

به گزارش ایسنا، خط ریلی همدان-سنندج درپی بهره‌برداری و افتتاح راه‌آهن تهران-همدان کلید خورد و سال ۱۳۹۸ وعده تکمیل آن پیش از شروع ۱۴۰۰ در صورت تامین اعتبار لازم و با ریل ملی داده شد؛ اما این وعده عملی نشد.

به گزارش ایسنا، مسیر ریلی همدان سنندج از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد و قروه در گردنه صلوات‌آباد به ایستگاه سنندج می‌رسد. طول مسیر ریلی همدان- سنندج حدود ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر) است و هفت ایستگاه دارد که شامل ۳ ایستگاه سبقت-تلاقی، ۳ ایستگاه بین راهی (مسافری-باری) و یک ایستگاه تشکیلاتی می‌شود.  با تکمیل نصب خطوط ایستگاهی ظرفیت این خط به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال می‌رسد.

  مخبر: بانک‌ها عقب ماندگی خود در زمینه تسهیلات مسکن را جبران کنند

خیراله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی- شهریورماه سال گذشته نیز خط‌ آهن همدان-سنندج را یکی از پروژه‌های اولویت‌دار عنوان کرد که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن، استان کردستان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.