رویکرد بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب باید تغییر کند

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به همکاری برخی کشورهای منطقه در ایجاد کریدورهای جدید برای دسترسی به اروپا و آسیای مرکزی و کاهش تقاضا در مسیر عبور از قلمرو ایران، اظهار کرد: به نظر می‌رسد تحقق اهداف ترسیم‌شده در کریدور شمال- جنوب باید با انجام اقدامات مؤثر با رویکرد افزایش رقابت‌پذیری و قدرت لجستیکی، یکپارچگی، بهبود مستمر فراآیندها، استانداردسازی، کاهش انجام تشریفات در مبادی ورودی و خروجی کشور و استقرار نگاه استراتژی در مرزها با توجه به این که مرز صرفا محل عبور است، ارتقای وضعیت زیرساختی و نیز تلاش‌ها و رایزنی‌های مستمر و به موقع در حوزه دیپلماسی تسریع یابد.

وی عنوان کرد: نظر به محدوده عملیاتی توسعه سواحل مکران در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جایگاه این استان‌ها در کریدور بین‌المللی شمال – جنوب، موافقت‌نامه‌ چهارجانبه عشق‌آباد بین کشورهای ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان، موافقت‌نامه سه‌جانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان و سند توسعه محور شرق کشور، توسعه حوزه مکران قطعا سهم موثری در رونق اقتصاد داخلی و بین‌المللی خواهد داشت که با همین هدف سند توسعه منطقه مکران تصویب و ابلاغ شده است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شهرکی منطقه ساحلی مکران را دارای ظرفیت‌های زیادی در ابعاد راهبردی، اقتصادی و لجستیکی به‌ویژه در حوزه توسعه دریامحور از قبیل حمل‌ونقل، انرژی، گردشگری و منابع غذایی دریایی خواند و تاکید کرد: این منطقه از اولویت‌های جدی توسعه فضایی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا توجه به ایجاد مراکز لجستیکی تخصصی، بهسازی و ارتقای ایمنی در محورهای جاده‌ای منتهی به سواحل مکران و اتصال آن‌ها به سایر مراکز تولید و جذب سفرهای باری و مسافری در داخل کشور و مبادی ورودی و خروجی بین‌المللی به منظور افزایش تقاضای جابجایی بار و مسافر، نوسازی ناوگان جاده‌ای، افزایش ارائه خدمات بین راهی با جذب سرمایه‌گذاران برای احداث و توسعه تیرپارک‌ها در کریدورهای منتهی به نوار ساحلی و منطقه مکران، جزء اولویت‌های کاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوده است.

  کاهش زیان عملیاتی شرکت تراورس در دولت سیزدهم

به گزارش ایسنا حمیدرضا شهرکی ثانوی در خصوص کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب گفت: این کریدور ۲۳ سال پیش به ابتکار کشورهای ایران، هند و روسیه و با هدف کاهش‌ زمان‌ ترانزیت، افزایش امنیت‌ سفر و حفظ‌ محیط‌ زیست، کاهش‌ هزینه‌های حمل‌ونقل، یکسان‌سازی و تنظیم‌ اسناد متحدالشکل‌ و رقابت‌پذیری با کریدور مسیر کانال سوئز راه‌اندازی شد.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: برای دستیابی به اهداف تدوینی در این سند باید تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه و ذی‌نفع، برنامه‌های اجرایی خود را با رویکرد تحقق‌پذیری و مشارکت بالای کنشگران طراحی و اجرا کنند تا شاهد سرمایه‌گذاری کارآمد و اثر بخش داخلی و خارجی و به فعلیت رسیدن تمامی توانمندی‌های بالقوه در حوزه سواحل مکران باشیم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402091410165/%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%AF

معاون حمل و نقل سازمان راهداری با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد در کریدور شمال – جنوب گفت: به‌واسطه اجبار در تغییر شیوه‌های حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می‌رسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: در کنار اقدامات اشاره شده سازمان با تکیه بر ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده موثر از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای تسهیل، تسریع و شفاف‌سازی فرآیندهای اجرایی در حوزه حمل و نقل، تدوین و اجرای یک برنامه اجرایی یکپارچه و تبادل اطلاعات با دستگاه‌های مربوطه و بهره‌مندی از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند ITS در کل شبکه ترانزیتی کشور به ویژه حوزه‌های اثرگذار و اولویت دار، تلاش کرده نقش موثری داشته باشد.

ظرفیت‌های اقتصادی و لجستیکی منطقه ساحلی مکران

  رشد ۳۰درصدی جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان هوایی/ ۳۰ درصد اراضی فرودگاه مهرآباد باید آزاد شود

شهرکی بیان کرد: با توجه به ابعاد اهمیت این منطقه، افزایش ظرفیت‌های لجستیکی بنادر سواحل مکران از طریق جذب سرمایه‌گذاران، سیاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در راستای ایجاد شبکه بین‌المللی رقابتی، ایمن و نوآورانه با هدف تسهیل در عملکرد زنجیره‌های تأمین بازارهای منطقه‌ای با محوریت معرفی حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان شیوه حمل کارآمد کالا است.

رویکرد بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب باید تغییر کند

وی تأکید کرد: اگرچه مطالعات و گزارشات بسیاری برای ارزیابی اقتصادی کریدور، پیش‌بینی حجم‌ جابه‌جایی کالا و مسافر، بازاریابی و جذب‌ سرمایه‌گذاری و تعیین ‌نحوه‌ همکاری با سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفته، اما به‌واسطه اجبار در تغییر شیوه‌های حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می‌رسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است.