شتاب‌گیری تکمیل طرح‌های زیرساختی مازندران در دولت سیزدهم

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در خصوص سرنوشت این آزادراه هم به خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان گفت : برای این پروژه که از ابتدای ورودی قائمشهر تا بعد از پلیس راه میاندرود امتداد خواهد داشت با قرارگاه خاتم الاوصیا به عنوان مجری تفاهماتی داریم و از این مسیر هم ۱۷ کیلومتر کاملا آزاد ، املاک خریداری و تملک شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با تشریح وضعیت اجرای طرح تعریض مسیر کلاردشت به سمت مرزن آباد ، گفت : عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است . البته بخشی از دستگاه ها کمک کردند و تاسیسات خود را از بستر خارج کرده اند مثل فیبر نوری، لوله گاز ، لوله آب و پیمانکار هم عملیات اجرایی را آغاز کرده است که پیش بینی می کنیم تا قبل از تغییر شرایط جوی یک فعالیت و رشد چشمگیری در حوزه تعریض این مسیر داشته باشیم. 

اعتبار سه هزار میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور 

در مجموع این گزارش نشان می دهد که مازندران شاهد شتابی بزرگ برای رفع عقب ماندگی ها در حوزه راه و شهرسازی است که امید می رود طی مدت کوتاهی مردم استان طعم شیرین توسعه در این بخش را بچشند.



منبع

مدیرکل راه و شهرسازی مارندان همچنین به اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور در زمستان سال گذشته اشاره کرد و گفت : در مجموع سه هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در سفر آیت الله دکتر رئیسی به حوزه راه و حمل و نقل مازندران اختصاص یافت که از این میزان یکهزار میلیارد تومان برای تامین قیر در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان ، استان مازندران به خاطر موقعیت اقتصادی ممتازی که از نظر همسایگی با پنج کشور آسیای میانه و شرق آسیا دارد و همچنین میزبانی از بیشترین میزان مسافران با اقامت سالانه ۵۰ میلیون نفر شب  همواره نیازمند نوسازی، توسعه و بروزرسانی زیرساخت ها بخصوص در بخش حمل و نقل و راهسازی است و این ضرورت با توجه به اقلیم مرطوب منطقه که میزان ماندگاری و عملکرد زیرساخت ها را بشدت کاهش می دهد ، دوچندان می شود. 

وی افزود: در حوزه شهرستان های نور و چمستان هم یکی از دغدغه های مهم و بزرگ این مسیر پل عبدلله آباد بود که تقریباً از لحاظ سازه ای به مرحله خستگی رسیده بود و نیاز داشت بسرعت تعویض شود و ما ترافیک را در پل های جدید بیندازیم. در حال حاضر یک مسیر پل جدید تمام شده و در مرحله نصب تیرهای بتونی و اجرای دکل های روشنایی هستیم که بزودی اتفاق می افتد و مسیر بالادست هم که پیمانکارش مشخص شده در مرحله مناقصه قرار دارد. 

  اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان به دستگاه‌های اجرایی

وی افزود : به عنوان مثال محور سوادکوه – پل سفید یا محدوده پل شهید مهدوی قائمشهر از جمله این اولویت ها هستند. محور هراز در آمل، محور گلوگاه در شرق استان و همچنین محور مرزن آباد- کندوان که سالیان سال مردم از یکطرفه شدن مسیر و دپوی ترافیک در این مسیر رنج می بردند ، از دیگر اولویت های ما برای هزینه کردن اعتبارات سفر رئیس جمهور است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در گفت و گو با مجله خبری راه و ساختمان گفت : اکنون خوشبختانه تمامی پروژه ها چه در بخش راهسازی و چه در بخش اجرای ساختمان های دولتی و پروژه هایی که در حوزه مسکن داریم و پروژه‌هایی که مربوط به مطالعات در حوزه شهرسازی است ، فعال هستند و هیچ پروژه متوقفی نداریم مگر این که مشکل حقوقی و قانونی برای ادامه فعالیت داشته باشند.

سیدمحمد نظری افزود : از آنجایی که در دولت سیزدهم منابع خوبی برای فعال کردن پروژه های زیرساختی تخصیص پیدا کرد ، از سال گذشته شتاب اجرای این پروژه‌ها چند برابر شده به طوری که به عنوان مثال برای محور سیمرغ به بهنمیر سه پیمانکار مشغول کار هستند ، زیرا با توجه به مبلغ ابلاغی که قابل توجه و بیش از پیش بینی ها بود ، برای جذب تمامی اعتبارات در نظر گرفته شده و تسریع در اتمام پروژه ، با سه پیمانکار قرارداد بستیم.

تازه ترین گزارش اداره کل راه و شهرسازی مازندران که به درخواست مجله خبری راه و ساختمان تهیه شده نشان می دهد در حال حاضر تمامی پروژه های زیرساختی در این بخش فعال شده است و هیچ طرح متوقفی در استان وجود ندارد. 

وی افزود : برای تعریض جاده قدیم آمل – بابل نیز ۲ پیمانکار مشغول کار هستند و این پروژه هم در حال تکمیل است. بیش از سه کیلومتر از محور آمل به سرخرود هم خوشبختانه چهار خطه و آسفالت شده و ادامه عملیات را در سال جاری خواهیم داشت. 

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران به تخصیص منابع کافی برای توسعه محور گلوگاه به دامغان اشاره کرد و گفت : خوشبختانه در هفته دولت سال جاری توانستیم با تخصیص اعتبار کافی و همت تمامی دست اندرکاران تقاطع روگذر هزارسنگر آمل را به بهره برداری برسانیم و این مسیر که تقریبا شاهراه مرکزی استان بخصوص در حوزه گردشگری و صنعتی محسوب می شود زیر بار ترافیک قرار گرفته است.

وی افزود : این اعتبار می تواند پروژه های راهسازی و رفع مشکلات بخش حمل و نقل استان را وارد فصل تازه ای کند و بخش عمده دغدغه ها بخصوص در حوزه مرمت جاده ای را برطرف سازد. 

  سازه های فلزی صفا گروه صنعتی صفا | road-housing

یکی از طرح های مهم زیرساختی مازندران  آزادراه قائمشهر به ساری به طول ۴۴.۵ کیلومتر است که طی چند دهه گذشته همواره در هر دولتی در باره ساخت آن صحبت و حتی کلنگ زنی شد ولی هیچگاه به سرانجامی نرسید ولی طی یک سال گذشته که دولت سیزدهم فعالیتش را آغاز کرد خبرهای خوبی از راه و شهرسازی در باره این طرح بیرون می آید.

علاوه بر این ، باید به فرسودگی حوزه راه و شهرسازی نیز اشاره کرد که در دوران مختلف با وجود تعریف پروژه ها و طرح های متعدد ، مورد غفلت قرار گرفت تا انبوهی از عقب ماندگی ها در این بخش به دولت سیزدهم به ارث برسد. اگر چه بلاتکلیفی بعضی پروژه ها در مازندران عمر چندین دهه ای دارد ، ولی بیشترین آسیب در این بخش به طرح های زیربنایی بخش حمل و نقل و نیازهای بر زمین مانده توسعه شهری وارد شده است ، طرح های بلاتکلیفی که تنها بخش کوچکی از میراث بی توجهی ها به توسعه راه و شهرسازی این خطه سرسبز اما بازمانده از غافله توسعه محسوب می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران همچنین به مشکلات حوزه شهرسازی و ساخت ساختمان های دولتی در شهرها و بخش های مختلف استان اشاره کرد و گفت: در حوزه ساختمان های دولتی نیز می توان به مجتمع اداری ساختمان فرمانداری شهرستان سیمرغ اشاره کرد که در مرحله پیشرفت بالای ۹۰ درصد قرار دارد و تا دهه فجر به بهره برداری می رسد و دستکم ۱۲ دستگاه اجرایی در آنجا مستقر خواهند شد. 

نظری گفت : توسعه ساختمان فرمانداری نوشهر نیز با انتخاب پیمانکار در مرحله دیوارچینی قرار دارد و جزو برنامه های سال آینده ما است تا بتوانیم این پروژه را هم تکمیل کنیم و بتوانیم مشکل فضای اداری فرمانداری نوشهر را حل کنیم. ساختمان بخشداری سلمان شهر و دابودشت هم در مرحله نهایی قرار دارد و آماده است تا دهه فجر تحویل بدهیم که بتوانند استفاده کنند.

فصل جدید توسعه 

با وجود تمامی این مشکلات عمیق و بر زمین مانده ، دولت سیزدهم و مدیریت ارشد آن در استان با اراده ای قوی و مدیرانی جهادی همراه با حمایت مالی دولت مردمی ، بدون بهانه قرار دادن کاستی ها و مشکلات کلان کشور و همچنین کمبود منابع اعتباری ناشی از تحریم های ظالمانه ، مازندران را در مسیری تازه ای از توسعه بویژه در بخش راهسازی و شهرسازی قرار داده است. 

  تامین زمین در دولت سیزدهم با هیچکدام از دولت‌های قبلی قابل مقایسه نیست 
وی افزود : ساختمان اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان جویبار و بخشداری کلباد نیز از دیگر پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالا و نزدیک به بهره برداری هستند و تمامی تلاش ما این است که هرچه سریع تر این پروژه ها به مرحله بهره برداری برسد.

جان گرفتن دوباره آزادراه قائمشهر- ساری 

شتاب‌گیری تکمیل طرح‌های زیرساختی مازندران در دولت سیزدهم

طی سال های اخیر نیز با وجود تعریف پروژه های ضروری حوزه راهسازی ، اما همواره این پروژه ها پس از مدت کوتاهی از آغاز عملیات اجرایی به دلایل متعدد همچون تخصیص ناکافی اعتبارات یا عدم تخصیص ، عدم پیگیری جدی مدیران مرتبط ، اهلیت سنجی نکردن پیمانکاران و در مجموع نبود عزم کافی در مدیران استان متوقف و به ورطه فراموشی سپرده شد.

وی توضیح داد : یک نمونه دیگر عملیات تعریض محور نکا به نیروگاه شهید سلیمی است که در حال حاضر با سرعت خوبی در حال اجرا است و پروژه تعریض محور بهشهر به زاغمرز به بندرامیرآباد هم با ۲ پیمانکار در حال اجرا است. علاوه بر این همزمان سه پیمانکار برای نصب نیوجرسی و جدا کننده مسیر در این پروژه مشغول کار هستند.

بررسی های تاریخی نشان می دهد که این نیاز مبرم استان در دولت های مختلف مورد بی توجهی قرار گرفت و کار را به جایی رسانده است که امروزه ظرفیت گردشگر پذیری و اقتصادی استان با زیرساخت های آن همخوانی ندارند.گواه این ادعا ترافیک سنگین خودرویی در پایان هر هفته و دیگر تعطیلات رسمی بوده که اکنون به روزهای عادی نیز کشیده شده است. 

وی ساخت مجتمع اداری سوادکوه در شهر شیرگاه را از دیگر پروژه های در حال اجرا معرفی کرد و افزود : این پروژه نیز در مرحله نازک کاری قرار دارد و تمام تلاشمان این است که این مجتمع را تا دهه فجر تکمیل کنیم تا تحویل مدیریت شهرستان شود.

وی افزود : از لحاط قراردادی هم وزارتخانه قراردادش را با این شرکت نهایی کرد و منتطریم که عملیات کلنگ زنی این پروژه اتفاق بیفتد و ما بتوانیم این ۱۷ کیلومتر را با امکاناتی که پیمانکار آورده و مستقر کرده بسرعت عملیاتی کنیم چون تنها محور تریلی رو مازندران محور سوادکوه است و بقیه محورها اجازه تردد تریلی را ندارند و از طرفی این مسیر تنها راه دسترسی به بندر امیرآباد به عنوان مهم ترین ظرفیت تجاری و اقتصادی استان است.

نونوار کردن ساختمان‌های اداری

نظری اولویت اعتبارات سفر رئیس جمهور را رفع مشکل مناطق پر ترافیک استان معرفی کرد و گفت : در برنامه ریزی تلاش کردیم این اعتبارات را در مناطقی متمرکز کنیم که بیشترین مشکل از جمله ترافیک را دارند.