قرارداد ایران و هند برای توسعه چابهار یک ماه دیگر امضا می‌شود

قرارداد ایران و هند برای توسعه چابهار یک ماه دیگر امضا می‌شود

مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- خردادماه درباره اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری طرف هندی برای توسعه بندر چابهار به کجا رسید، ‌بیان کرد: ما به هیچ وجه در شرایطی نیستیم که با ظرفیت عظیمی که بنادرمان دارد، کسی بخواهد با منت حضور پیدا کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران چه از سوی نهادهای مالی و فعالان بخش خصوصی داخلی و چه سرمایه‌گذارهای خارجی زیاد است که ما باید بین آنها انتخاب کنیم و امسال سال رونق سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402102618549/%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%86%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

پس از آن علی‌اکبر صفایی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- شهریورماه درباره نحوه قرارداد با هندی‌ها در فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار توضیح داد: این قرارداد به‌صورت سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری و BoT هندی‌هاست. تا الان هندی‌ها ۲۵ میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری کردند که به‌صورت جرثقیل‌های ساحلی بوده و اخیرا با مدلی که به توافق رسیدیم، شروع به فعالیت کردند اگرنه چند سالی این جرثقیل‌ها راکد مانده بود؛ این تجهیزات شامل جرثقیل‌های ساحلی، محوطه‌ای، تجهیزت تخلیه و بارگیری کانتینر و مجموعه‌ای از انواع مختلف تجهیزات است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، توافق بین ایران و هند برای بندر چابهار تا یک ماه آینده نهایی می‌شود و به امضای دو طرف می‌رسد.

سال رونق در سرمایه‌گذاری ترانزیتی

یکی از این همکاری‌ها، استفاده از موقعیت ترانزیتی ایران برای هند است. کریدور ترانزیتی شمال – جنوب می‌تواند هند و روسیه را از طریق ایران متصل کند. در ابتدا این موضوع بین کشورهای ایران، هند و روسیه بود که در این میان بندر چابهار می‌تواند به عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک در یک شبکه حمل‌ونقل چندوجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشورهای منطقه و آسیای میانه فعالیت کند.

  ترافیک در محور چالوس سنگین است/ تردد روان در محورهای هراز، فیروزکوه و آزادراه تهران-شمال

بذرپاش روز گذشته با وزیر امور خارجه هند دیدار کرد که طی این دیدار، ضمن مذاکره در خصوص توسعه بندر چابهار، توافق نهایی صورت گرفت. همچنین سوبرامانیام جایشنکار بر آمادگی این کشور برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه‌های حمل ونقل و ترانزیت در ایران تأکید کرد.

البته خبر نهایی شدن قرارداد با هند برای فعال کردن ظرفیت ترانزیتی ایران در سال‌های گذشته بارها منتشر شده و در سال جاری هم مسئولان وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی چند بار تاکید کردند که قرارداد نهایی در حال تدوین است. حال با اظهارات وزیر راه و شهرسازی و خبر امضای قرارداد تا یک ماه آینده باید دید رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی به کجا می‌رسد و تا چه اندازه می‌تواند ظرفیت‌های ترانزیتی ایران را در بندر شهید بهشتی چابهار که بخشی از کریدور شمال – جنوب است، عملیاتی کند.

همچنین سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند در توییتر نوشت: تعاملات خود را در تهران با جلسه با مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- آغاز کردم. در مورد ایجاد چارچوب همکاری بلندمدت در رابطه با بندر چابهار بحث مفصل و سازنده‌ای داشتم. همچنین در مورد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب تبادل نظر شد.

به گزارش ایسنا، موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و برخورداری از یک جغرافیای خاص، کشورهای همسایه را بر آن داشته که از خاک ایران به‌ عنوان یک مسیر ترانزیتی استفاده کنند؛ از طرف دیگر رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی، همکاری با کلیه طرف‌های خارجی به‌خصوص همسایه‌ها و دیگر کشورهاست. 

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در توییتر نوشت: در دیدار با وزیر امور خارجه هند، آخرین وضعیت قرارداد بندر چابهار بین ایران و هند بررسی و توافق شد تا یک ماه آینده نهایی و بین دوطرف به امضا برسد. افزایش همکاری در حوزه‌های حمل‌نقل و ترانزیت، امیدبخش آینده ‌روشن همکاری‌های دو کشور قدرتمند آسیا است.

  روشهای آنلاین برای چک کردن وضعیت راههای کشور

هند از طریق انعقاد قرارداد یکی از شرکت‌های خصوصی خود و با تعهد سرمایه‌گذاری به میزان ۸۵ میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار، از سال ۱۳۹۷ وارد طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار شد که به‌ دلیل مشکلات ثانویه ایجاد شده از جمله تحریم‌ها، جهت خرید و تأمین تجهیزات مذکور، این قرارداد به طور کامل اجرایی نشد؛ اما سال گذشته اعلام شد که تامین تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار انجام شده است.

بیشتر بخوانید

نهایی شدن قرارداد با طرف هندی در بندر چابهار

هندی‌ها در چابهار فعالیت را از سر گرفتند