این مسأله از آنجایی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که این اتوبان از مناطق با تغییرات نرخ فرونشست عبور کرده است و از آنجایی که معمولا در مناطقی که با تغییرات نرخ فرونشست مواجه هستند، آثار سطحی ایجاد شکاف و ترک در بزرگراهها و سازههای محل ایجاد میشوند، پیشبینی آسیبهای وارده به اتوبان در این نواحی امر بسیار محتملی است.
در پی انتشار خبر نشستهای مکرر اتوبان آزادگان در مرداد ماه ۱۴۰۲، بازدید میدانی از عوارض سطحی ایجاد شده در امتداد بزرگراه آزادگان در مناطق گزارش شده توسط گروه کارشناسی از سازمان نقشهبرداری در تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۴۰۲صورت پذیرفت که شواهد متعددی از شکستها و شکافها و نشست و ریزش بخشهایی از زمین بر روی سطح زمین موجود بود.
با توجه به تکرار نشست در منطقه بزرگراه آزادگان میزان فرونشست و شرایط آن بر روی نقشههای پهنه فرونشست بررسی شد و نتایج نشان داد که متاسفانه حدود ۱۸ کیلومتر از طول این بزرگراه از پهنه فرونشست میگذرد که شامل مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ شهر تهران است.
با توجه به اهمیت استان و شهرستان تهران و از آنجایی که برخی از مناطق شهری و سازههای مهم در منطقه فرونشست واقع شده است، پایش مداوم پهنه فرونشست تهران در دستور کار سازمان نقشهبرداری کشور قرار دارد و بر این اساس محاسبات ماهیانه و سالیانه بر اساس پردازشهای راداری و محاسبات ژئودتیکی صورت گرفته است.
بر اساس نتایج مطالعات میدانی سازمان نقشهبرداری ۱۸ کیلومتر از بزرگراه آزادگان در پهنه فرونشست است که شامل مناطق ۱۷، ۱۸و ۱۹ شهر تهران میشود.
در اصطلاحات ترافیکی این بزرگراه به نوعی یک شاهراه نامیده میشود که از راههای ورودی و خروجی پایتخت و کمربندی شهر تهران نیز به حساب میآید؛ چرا که بزرگراه آزادگان از طریق بزرگراه رجایی به شهر ری متصل میشود و بار اصلی ترافیک این بزرگراه مربوط به روزهای تعطیل و پایانی هفته است.
این در حالی است که از سال ۱۳۹۵ شاهد گزارشهایی از نشست زمین در بخشهایی از این بزرگراه هستیم.
منطقه ریزش دارای نرخ فرونشست در حدود ۷ سانتیمتر در سال است، ضمن انکه تغییر نرخ فرونشست در این منطقه و بسیاری از مناطق بزرگراه آزادگان مشهود است که این میتواند به عنوان مسبب تخریب سطح و زیرساختهای اتوبان مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام