مراکز آموزش جوار کارگاهی افزایش می‌یابد

معاون وزیر کار از رشد ٣٣ درصدی حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و رشد ٣٨ درصدی سنجش صلاحیت حرفه‌ای در سال گذشته خبر داد.وی از رشد ٣٣ درصدی حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و رشد ٣٨ درصدی سنجش صلاحیت حرفه‌ای در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ واگذاری امر آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی ۱۱۴۰ درصد رشد داشت.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه وقتی مهارت کارگر افزایش پیدا کند، کارفرما از خدمات و تلاش او استفاده می کند، تاکید کرد: تبدیل کارگر به نیروی کار ماهر به سود کارفرماست زیرا موجب افزایش بهره‌وری، کیفیت تولید، کاهش حوادث کار و ارتقای سطح مهارت نیروهای کار می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، هدف از راه‌اندازی مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی ارتقای سطح مهارت کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و پاسخ به نیاز آموزشی کارخانه‌ها بوده که بر ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه صنایع و صنوف مختلف اثرگذار است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403021712233/%D9%85%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AF

هدف از ایجاد مراکز آموزش جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه های مختلف صنعت دارد.به اعتقاد کارشناسان این مراکز در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولیدی زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان واحدهای اقتصادی را فراهم می کند.

  پیش‌بینی تشدید بارش در سواحل شمالی/ خلیج‌فارس مواج و متلاطم است

مهرداد عظیمی – معاون وزیر کار در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری را توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی عنوان کرده و می‌گوید: امسال در راستای تحقق شعار سال و حمایت از بخش‌های صنعت و اقتصاد،‌ ظرفیت مراکز آموزش جوار کارگاهی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. در حال حاضر سازمان فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی دارد و بخشی از ظرفیت آموزش را در کنار صنایع کشور ایجاد کرده تا از این طریق امر آموزش را به خط تولید نزدیک کند.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از افزایش تعداد مراکز جوار کارگاهی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۱۵۰۰ مرکز آموزش جوار و بین کارگاهی به ظرفیت ۴۸۰۰ واحدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزوده می‌شود که رشد ۵۰ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، با توجه به افزایش روز افزون تعداد دانش آموختگان و آمار فارغ التحصیلان بیکار و عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار، اهمیت مهارت آموزی و بهره‌مندی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از پیش احساس می شود؛ در چنین شرایطی آشنایی با محیط واقعی کسب و کار و ارتقای سطح مهارت افراد در ورود به بازار کار موثر است.

به اعتقاد کارشناسان، قرارگیری آموزش‌های مهارتی در کنار صنایع به تربیت سرمایه های انسانی و جذب آنها در بنگاه‌ها کمک‌ می کند و از طریق مراکز جوار کارگاهی، نیروها و کارکنان صنایع که در بخشهای مختلف مشغول کار هستند، می توانند مورد سنجش صلاحیت حرفه ای قرار گیرند و در صورت نیاز از آموزش های مهارتی بهره‌مند شوند.

  وزارت راه و شهرسازی در پنج خط منسجم، نهضت ملی مسکن را پیش می‌برد

طبق آخرین آمارها بیش از ۳۵۰۰ مرکز جوار و بین کارگاهی در کشور ایجاد شده که نقش موثری در گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع و تربیت و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی داشته است.

به گزارش ایسنا، طبق ماده ۱۱۰ قانون کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ملزم شده برای بنگاه‌های اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی را صادر کند. بر اساس این ماده قانونی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.

مراکز آموزش جوار کارگاهی افزایش می‌یابد