نقش خانه‌های بهداشت در حفظ سرمایه‌های انسانی

کارگران، بیش از یک سوم عمر خود را در محل‌های کاری سپری می‌کنند به همین دلیل تامین سلامت و امنیت کارگران در محیط‌های کار امری ضروری است.

به موجب ماده ۱۴۷ قانون کار دولت مکلف است خدمات بهداشتی و درمانی را برای کارگران و کشاورزان مشمول این قانون و خانواده‌هایشان فراهم کند.

در همین راستا سعید دهقانی ـ مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران معتقد است: یکی از ماموریت‌های مهم دولت در راستای اجرای ماده ۱۴۷ قانون کار، بحث سلامت و بهداشت جامعه کار و تولید است و با توجه به اهمیت جایگاه خانه‌های بهداشت کارگری در ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه کار و تولید، افتتاح خانه‌های بهداشت کارگری در مجموعه‌های کارگری یکی از اقدامات مفید در جهت بالا بردن سطح سرانه بهداشت در کارگاه‌ها و کارخانه‌هاست.

به گزارش ایسنا، در قانون کار ایران اهمیت رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار مورد تاکید و توجه قرار گرفته به نحوی که برابر تبصره یک ماده ۹۶ قانون کار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول برنامه‌ریزی، کنترل، ‌ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری بوده و موظف است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد.

مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، خانه‌های بهداشت کارگری را از جمله مراکزی نام می‌برد که در حفظ و صیانت از سرمایه‌های انسانی اثرگذار است و می‌گوید: تلاش برای ارتقای سلامت جسم و روان کارگران تاثیر بسزایی در رشد تولید و افزایش بهره‌وری خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402081410058/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C

موضوع بهداشت یکی از شاخصه‌های مهم تامین رفاه اجتماعی به شمار می‌رود که از سوی دولت‌ها در دستور کار قرار گرفته است. بنابر اعلام اداره کل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا سال گذشته ۴۰۰۰ خانه بهداشت کارگری در سراسر کشور با همکاری و همراهی وزارت کار، وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی راه‌اندازی شده و بیش از یک میلیون کارگر در حوزه سلامت جسم و روان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

نقش خانه‌های بهداشت در حفظ سرمایه‌های انسانی

به گزارش ایسنا، یکی از اهداف اساسی سازمان بهداشت جهانی، تعهد به حمایت از کارگران در برابر بیماری و آسیب‌های شغلی و ناشی از کار است و در همین راستا استانداردهایی از سوی سازمان بین المللی کار برای تامین سلامت کارگران پیش‌بینی شده و تجارب کشورهایی همچون استرالیا و ژاپن از توجه به مقوله بهداشت و سلامت کارگران در کارخانه‌ها و جوامع صنعتی حکایت دارد. به اعتقاد کارشناسان پیشگیری در حوزه سلامت کارگران از جمله موضوعات حیاتی است و راه‌اندازی مراکز و خانه‌های بهداشت کارگری گام موثری در حفظ سلامت کارگران و نیروهای کار در محیط‌های کار به شمار می‌رود.

خانه‌های بهداشت کارگری می‌توانند با تشکیل یک پرونده سلامت برای پرسنل و معاینات ادواری و بدو ورود، برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای در ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه کار و تولید موثر واقع شوند.وی ضمن اشاره به اهمیت جایگاه خانه‌های بهداشت می‌گوید: خانه‌های بهداشت کارگری می‌توانند با تشکیل یک پرونده سلامت برای پرسنل و معاینات ادواری و بدو ورود، برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای و دیگر موارد در ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه کار و تولید موثر واقع شوند.

  الحاق ۱۳۰۰ هکتار زمین به محدوده ۱۲ شهر خوزستان برای پشتیبانی از نهضت ملی مسکن

با توجه به اهمیت جایگاه خانه‌های بهداشت در ارتقای سلامت جامعه کار و تولید، راه‌اندازی و گسترش خانه‌های بهداشت کارگری در مجموعه‌ها گام موثری در جهت بالابردن سطح سرانه بهداشت پرسنل در کارگاه‌ها و حفظ و صیانت از سرمایه‌های انسانی است.