وزش باد و خیزش گردوخاک امروز در تهران، البرز و ۱۰ استان دیگر

«فریبا گودرزی» روز جمعه درباره وضعیت آب و هوا به خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان گفت: به دلیل فعال بودن سامانه باد و گردوخاک امروز هم در اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، قزوین، قم، تهران، البرز، خراسان جنوبی، سمنان، فارس پیش بینی وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک را داریم.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: فردا شنبه نیز احتمال صاعقه، آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، احتمال پرتاب اشیا از ساختمان‌های نیمه کاره و کاهش شعاع دید و کیفیت هوا وجود دارد.

وی از احتمال شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، تاخیر در پروازها، کاهش شعاع دید، پرتاب اشیا از ساختمان‌های نیمه کاره، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و کاهش کیفیت هوا خبر داد.

کارشناس سازمان هواشناسی همچنین به احتیاط در تردد به ویژه در جاده‌های بیابانی، استحکام سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و عدم حضور افراد آسیب پذیر در فضای باز توصیه کرد.

گودرزی به عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، فعالیت‌های کوه‌نوردی، جابجایی عشایر کوچ‌رو و چرای دام ها و همچنین استحکام سازه‌های موقت توصیه کرد.



منبع

گودرزی گفت: سامانه دوم که در کشور فعال است، سامانه رشد ابرهای همرفتی است که به موجب آن امروز در ارتفاعات استان‌های گلستان و سمنان، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و فردا شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش بینی می شود.

  ترافیک سنگین و نیمه‌سنگین در برخی از محورهای مواصلاتی