پیگمنت یا رنگدانه چیست

رنگ بندی آن ها متنوع است و قابلیت پخش شوندگی بالایی دارند و از آن ها میتوان برای رنگرزی انبوه استفاده کرد. پیگمنت ها در صنعت چاپ اهمیت بسیار بالایی دارند. پیگمنت های معدنی در بسیاری از مواقع سمی هستند ولی پیگمنت های آلی همیشه سالم و غیر سمی میباشند. تقریبا ۵۰ درصد از قیمت مرکب بستگی به پیگمنت موجود در آن دارد. پیگمنت های معدنی در حلال حل نمیشوند ولی پیگمنت های آلی کمی قابلیت انحلال دارند. پیگمنت های آلی در مقابل نور مقاومت خوبی دارند. داشتن ماهیت شیمیایی و ساختار کریستالی و مقاومت بالای آن ها در برابر حرارت، مواد شیمایی و عوامل جوی مثل رطوبت و نور از جمله مزایای پیگمنت ها میباشد. پیگمنت های معدنی طیف رنگی سیاه و سفید دارند ولی پیگمنت های آلی این طیف را دارند. پیگمنت های معدنی در برابر مواد شیمیایی مثل اسید و باز مقاومت زیادی ندارند ولی پیگمنت های آلی مقاوم هستند.

و سپس زردهای آریل آمید در سال ۱۹۳۵ وارد بازار شدند. این مواد بعدها به لاک یا تونر معروف شدند. و دی کتوپیرولوپیرول در سال ۱۹۸۶ وارد بازار شدند . علمی توسعه یافت، تعداد زیادی از رنگ های نساجی تولید شد که بعضی از آنها به عنوان تونر پیگمنت به کار می رفتند. معدنی مثل گچ و خاک رس چینی، در نقاشی نیز کاربرد داشته اند. ۵۳ (Lake Red C) ولیتول رویین (۱: ۵۷) که در سال ۱۹۰۳ به بازار آمده اند هنوز از رنگدانه های پر فروش هستند. تنوع بخشیدن به رنگ ها و درخشنگی بیشتر، هزاران سال پیش تجربه شده است. در عین حال اکثر این رنگ ها، قابلیت حل شدن در آب داشته و در دسته بندی، جزو رنگ های نساجی (dye) قرار می گیرند. است و تبدیل به لاک می شود. قرمز تولوئیدن (P.R.3) ودی نیتروآنیلین ( P.O.5) می باشد. همچنین در این سال آبی فتالو سیانین و دو سال بعد، سبز فتالوسیانین عرضه شد. خواص عمومی این دو گروه را با توجه به کاربرد آنها می توان بیان کرد.

  ترکمنستان تعرفه حمل کالای ترانزیتی ایران را لغو کرد
با کمک مستربچ پلاستیک مورد نظر را به رنگ های مختلفی می توان در آورد. این مورد را برای مصرف کننده دقیقا مشخص می کنند. در مستربچ پلاستیک های مهندسی از واکس, سایت تاک فام استئارات منیزیم و استارات کلسیم برای این منظور استفاده می گردد. برای مثال ما پلیمری با شاخص مذابی انتخاب می کنیم که می تواند مستربچ را در خود حل کند. نوع دیگری از مستربچ وجود دارد که کدر است و معمولا برای رنگ آمزی پلاستیک های غیر شفاف مورد استفاده قرار می گیرد. بنابر ماهیت شیمیایی پلاستیک می توان رنگ مورد نظر را برای آن انتخاب نمود. و یا آنرا با اکسید های کروم به رنگ زرد یا قهوه ای در آورد. و به راحتی به شکل گرانول در بیاید. از طرف دیگر باعث مهاجرت می گردد. باید سازگاری با رزین و عامل پخش باشد. ولی از رنگ های ترکیبات آبی آهن نمیتوان در فرمولاسیون پلی اتیلن و پلی پروپیلن استفاده نمود. تحت شرایط عمومی فرایند, تاک فام – بازدید از سایت آینده – پیگمنت ها موادی هستند که در پلاستیک حل نمی شوند در حالی که دای ها در پلاستیک حل می شوند. پلی اتیلن با جرم مولکولی پایین یا واکس یا استئارات روی نیز به عنوان پخش کننده استفاده می گردد. ما LDPE را به عنوان حامل رنگ مستربچ PP/PE انتخاب می کنیم. بلکه اغلب با دو نوع پایدار کننده و یک یا دو نوع روان کننده دیگر همراه است. از آنجا که مستربچ ها برای تعداد محدودی از پلاستیک های پر مصرف صنعتی ساخته می شوند,لازم است در مورد توانایی رنگ آمیزی پلاستیک ها با رنگ دانه نیز اطلاعاتی ارائه کرد. ضمنا” رزین را نیز پایدار می کند بدون آنکه روی کیفیت رنگ محصول تاثیر بگذارد. سیالیت حامل بایستی از سیالیت رنگدانه و رزین بیشتر باشد و این بطور مشابه بر روی کیفیت محصول پس از رنگ شدن تاثیر می گذارد.

  روند اجرای طرح نهضت مسکن در فارس قابل قبول است
در این روش چاپ به طور مستقیم بر روی پارچه انجام میشود و بعد از آن بلافاصله توسط دستگاه بخار فیکس طرح بر روی پارچه ثابت شده و رنگ های اضافی از روی پارچه شسته میشود. ماندگاری بسیار بالا به دلیل واکنش شیمیایی که با الیاف پارچه میدهد و در واقع بخشی از پارچه میشود. راکتیو جدید ترین تکنیک چاپ است که روند رشدی انفجاری دارید. در این روش به یک دستگاه چاپ دیجیتال و یک دستگاه پرس حرارتی نیاز دارید. این روش شباهت زیادی به چاپ دیجیتال پیگمنت دارد با این تفاوت که در آن از رنگ راکتیو یا واکنش پذیر استفاده میشود. قابل استفاده فقط بر روی الیاف سلولوزی مانند پنبه و ویسکوز و … برای اطلاعات بیشتر چاپ دیجیتال پارچه چیست را مطالعه کنید. البته در نوع بی کیفیت تری از این چاپ مرحله بخار فیکس و شست و شو حذف شده است و بعد از چاپ فقط با اشعه مادون قرمز رنگ بر روی پارچه خشک میشود.