۲۲ سال تاخیر در ساخت جاده کرمان- رابُر/مدیرعامل مس: مسیر تا ۲ ماه آینده کلنگ‌ می‌خورد

۲۲ سال تاخیر در ساخت جاده کرمان- رابُر/مدیرعامل مس: تا ۲ ماه آینده کلنگ‌ می‌خورد

عقبه بدعهدی ها

اما تاخیر ۲۲ ساله در احداث این جاده درحالی است که در همان سال های آغازین دریافت مصوبه، مطالعات طرح هم آغاز و مقرر شد که از محل منابع استانی این پروژه طی سه سال به پایان برسد؛ مسئولان ملی و استانی همان زمان در سفر به شهرستان رابر اعلام کردند که بزودی این شهرستان هم صاحب راهی متصل به مرکز استان می شود اما با وجود تمامی وعده ها عملیات اجرایی آن تاکنون بی سرانجام باقی مانده و مسئولان نیز هربار علتی آورده اند و بیشتر هم علت این تاخیر را مطالعه و همچنین کمبود اعتبارات برشمرده اند.

در وصف ضروریات اجرای این پروژه همین بس که غیر از کوتاه تر شدن مسافت برخی شهرستان های غربی به مرکز استان کرمان، این جاده از دل بدیع ترین مناظر زیبای طبیعی و گردشگری عبور می کند که خود بتنهایی می تواند گشایش دهنده افق های بسیار بزرگ و مهم گردشگری نیز در این منطقه باشد.

۲۲ سال تاخیر در ساخت جاده کرمان- رابُر/مدیرعامل مس: تا ۲ ماه آینده کلنگ‌ می‌خورد

همه این توجیهات و ضرورت های فنی این جاده درحالی است که بعد از شهادت سردار سلیمانی، تقاضا برای سفر به زادگاه ایشان واقع در شهرستان رابر و روستای قنات ملک نیز چندین برابر شده و بسیاری از زائران تمایل به رفتن و دیدن روستای محل سردار دل ها را دارند.

در واقع احداث این محور با حذف ۷۵ کیلومتر از راه ۱۸۱ کیلومتری فعلی(کوتاهترین مسیر) می‌تواند ضمن تسهیل و کاهش هزینه ها، به توسعه ظرفیت های کشاورزی، اقتصادی، صنعتی، معیشتی و گردشگری زادگاه سردار دل ها و استان کرمان کمک تاثیرگذاری داشته باشد و سبب افزایش رفاه عمومی، ارتقای شاخص های اجتماعی و کاهش حوادث رانندگی در استان پهناور کرمان نیز بشود اما باوجود این همه مزیت، همچنان در انتظار آغاز عملیات اجرایی این پروژه پس از ۲۲ سال هستیم.

وی ادامه داد: همچنین یک نشست برای هماهنگی با مجموعه شرکت مس داشتیم و مشاوری که طرح دوم را تهیه کرده بود معرفی کردیم و اکنون فعالیت های پیش اجرایی برای انعقاد قرارداد در حال انجام است.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهیدان بسیاری در دامان این شهرستان پرورش یافته‌اند و همانگونه که از خاطرات سردار دل ها در “زندگی نامه خودنوشت” ایشان آمده، این شهید به زادگاهش عشق می ورزید. حاج حسین برادر بزرگ شهید سلیمانی می گوید، سردار همواره بر عشق به زادگاهش رابر و روستای قنات ملک تاکید داشت و هرگاه مجال می‌یافت بین مردم این شهرستان حاضر می شد و به مشکلات آنان رسیدگی می‌کرد.

گرچه حالا مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران این نوید را می دهد که تا ۲ ماه آینده پروژه کلنگ زنی خواهد شد اما آنچه اهمیت دارد و باید متولیان پاسخ دهند ۲۲ سال تاخیر در اجرای پروژه ای مهم است که تنها حلقه اتصال ۲ شهرستان به شمار نمی رود بلکه چندین شهرستان و حتی مسیر کرمان به هرمزگان را نیز تسهیل می کند؛ آنچه مهمتر است اینکه آِیا از این پس نیز اجرای این پروژه درگیر بدعهدی خواهد شد یا خیر؟

آنطور که مسئولان محلی گزارش می دهند، اعتبارات این پروژه در ابتدا قرار بود توسط بخش دولتی تامین شود و شرکت مس با توجه به اینکه از این مسیر نفع می برد، اجرای عمده پروژه را برعهده گرفت؛ در واقع احداث این محور فقط به ساخت ۴۰ کیلومتر از شهر رابر تا محدوده شیرینک نیاز دارد و مابقی راه از سال های گذشته موجود بوده است که ۶ کیلومتر از سمت رابر – روستای گنجان هم توسط بخش دولتی اجرا شود که این بخش پس از گذشت بیش از ۲ دهه تاکنون فقط حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دولت نیز خانه پدری سردار سلیمانی در روستای قنات ملک را به ثبت ملی رسانده اما همه اینها در شرایطی است که مهمترین و بدیهی ترین زیرساخت این مهم که جاده باشد به شکل اصولی و استاندارد برای دسترسی به رابر وجود ندارد که با احداث این جاده، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

این نماینده یادآور شد: شرکت ملی مس یک شرکت ملی است؛ کما اینکه این شرکت از محل معدن درآلو نیز درآمدهایی دارد لذا پروژه ای در این زمینه تعریف شده که در آخرین اطلاعات طی سه فاز مورد مطالعه قرار گرفت؛ این طرح معارضاتی هم دارد که به اجرای پروژه رضایت دادند و به نظر می رسد که مطالعات آن تکمیل شده است.

وی ابراز داشت: احداث محور رابر – کرمان مطالبه جدی مردم این شهرستان هاست و مدیرعامل شرکت ملی مس، مدیرکل راهداری استان کرمان و استاندار کرمان بایستی در ساخت این محور حمایت لازم را داشته باشند.

آمار نشان می دهد که وجود این راههای فرسوده، باریک و طولانی علاوه بر خسارت های مالی، جان عده بسیاری از هموطنان، گردشگران و شهروندان زادگاه سردار دلها را با خطر جدی مرگ مواجه ساخته است.

ساخت محور در مرحله طراحی است

یک راه با چند نشان

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابُر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گردشگران می گویند این منطقه طبیعتی بی نظیر دارد اما متاسفانه در زیرساخت ها مورد کم توجهی قرار گرفته و وجود راههای باریک و غیرایمن فعلی سلامت مردم این خطه را نیز به خطر انداخته است.

انتظارها همراه با امید

وی تصریح کرد: محدوده ۶ کیلومتر ابتدایی از سوی رابر را که راه و شهرسازی اجرا می کند، تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما اجرای این پروه در کل نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محمد خدادادی معاون توسعه مجتمع مس سرچشمه نیز در این زمینه به خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان گفت: محور رابر – کرمان در مرحله طراحی و تعیین تکلیف برای تملک است که با احداث این جاده مسیر کرمان – بندر عباس کوتاهتر می شود و از ترافیک مسیر فعلی نیز کاسته می شود. 

شهرستان رابر همچنین با وجود انبوه باغات گردو یکی از سه شهرستان تولید کننده اصلی این محصول در استان کرمان و از قطب های تولید گردو کشور است، به نحوی که با توسعه زیرساخت ها و راه اندازی صنایع تبدیلی و کشت و صنعت در این شهرستان این محصول نیز قابلیت تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده درون استان کرمان را دارد.

  صرفه‌جویی ارزی از محل داخلی‌سازی تعمیرات کشتی به ۶ میلیون دلار رسید
حالا که علی رستمی مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس می گوید قصد دارد این پروژه را اجرایی کند، امیدها تازه می شود؛ وی چهارشنبه هفته جاری در نشست خبری گفت که محور رابر – کرمان سال ۹۸ مصوبه مجمع شرکت ملی مس شده اما عملیات اجرایی این پروژه تاکنون آغاز نشده است.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی افزود: لذا در این زمینه جلساتی گذاشتیم و مقرر شد کمیته راه شورای فنی استان کرمان به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در رابطه با این مسائل، آن را بررسی و به عنوان مرجع، کار را کنترل کند و بگوید چه طرحی، فنی و صحیح تر است که این کمیته پس از بررسی، موارد مورد توجه راه و شهرسازی را تایید کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابُر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی افزود: یک سال و نیم پیش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل ایمیدرو برای بازدید به شهرستان رابر آمد و اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه گذاشت که مصوبه شرکت ملی مس را هم داشتیم؛ ما همان زمان اعلام کردیم باید این پروژه زودتر انجام شود زیرا هرچه به تاخیر بیافتد ممکن است اعتبار بیشتری بخواهد و تاخیر آن برای بیت المال منفعتی ندارد که همین اتفاق هم افتاد.

وی یادآور شد: جزئی از تملک اراضی مورد نیاز پروژه انجام شده اما متاسفانه کار پیش نمی رود که آن بخش را هم فرماندار و شورای تامین رابر متولی شدند و آزادسازی املاک پروژه در جلسات به تصویب رسید.

منوچهری علت تاخیر پروژه را وضعیت اعتباری آن اعلام کرد و افزود: اعتبار مورد نیاز راهسازی به ازای ساخت هر کیلومتر در دشت ۱۰ میلیارد تومان، در کوهستان ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان و در تپه ماهور ۱۵ میلیارد تومن نیاز دارد.

راه اوج محرومیت زادگاه سردار دلها را نمایان کرد

ساخت راه رابر – کرمان نفع عمومی دارد/ کاهش هزینه دولت

۲۲ سال تاخیر در ساخت جاده کرمان- رابُر/مدیرعامل مس: تا ۲ ماه آینده کلنگ‌ می‌خورد

معاون ساخت و توسعه راه‌ها اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: با همکاری و پیگیری های مستمر نماینده بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس این طرح اجرایی می شود اما اکنون زمان حمایت از اجرای این پروژه است.

وی بیان کرد: کار بزرگی در حال انجام است، در صورتی که نیاز به تملک و آزادسازی مسیر داشته باشیم، امیدواریم کشاورزان نیز نهایت همکاری را با احداث پروژه داشته باشند. 

مردم رابر همچنان چشم انتظار اقدام مسئولان و صنایعی قرار دارند که ریشه در خاک این شهرستان و درآمدهای وافری از این منطقه دارند و خواهند داشت اما به دلایلی کار امروز را به فردا موکول کرده اند تاکنون در این زمینه قدم مهم و عملیاتی برداشته نشده و حالا با وعده ای که مدیرعامل مس داده امیدها زنده تر از قبل شده است.

محور گردشگری مقاومت کشور، راهی ندارد

با گذشت پس از ۲۲ سال مجدد اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان ایراد مطالعاتی به این طرح گرفته بود؛ این ایرادها درست در زمانی بود که شرکت ملی مس با توجه به وجود معدن درآلو در این محدوده به دنبال اجرای این پروژه و جبران تاخیر چندین ساله دولت رفته بود و آنچه اتفاق افتاد این بود که در واقع مانعی بر موانع گذشته اضافه شد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی مس بایستی با سرعت بیشتری پای کار بیاید اظهارداشت: مطالبه ما به عنوان نماینده مردم است.

صمدالله محمدی نماینده مردم شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت مسیر ارتباطی مهم و مستقیم کرمان به زادگاه شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: احداث این محور  در صورت احداث می تواند حدود ۸۰ کیلومتر را از مسیر ۱۸۵ کیلومتری کنونی کاهش دهد و در واقع ساخت این راه، می تواند چهره این شهرستان را دگرگون کند.

از عمده ظرفیت های توسعه شهرستان رابر می توان به قطب گیاهان دارویی کشور در این شهرستان اشاره کرد؛ همانگونه که در اسناد بالادستی آمده، گیاهان دارویی یکی از مزیت های اصلی توسعه پایدار استان کرمان محسوب می‌شود و ایران سالانه حجم بسیاری از آن محصولات را حتی به خارج از کشور صادرات دارد و کرمان یکی از سه استان تولید کننده عمده این محصولات است اما برای گسترش و استفاده از این ظرفیت و جذب سرمایه گذار ضرورت توجه به زیرساخت های شهرستان رابر، مطالبه ای جدی است.

همه این توجیهات و ضرورت های فنی این جاده درحالی است که بعد از شهادت سردار سلیمانی، تقاضا برای سفر به زادگاه ایشان واقع در شهرستان رابر و روستای قنات ملک نیز چندین برابر شده و بسیاری از زائران تمایل به رفتن و دیدن روستای محل سردار دل ها را دارند.

۲۲ سال تاخیر در ساخت جاده کرمان- رابُر/مدیرعامل مس: تا ۲ ماه آینده کلنگ‌ می‌خورد

غیر از اعتبارات دولتی برای این پروژه قرار بوده شرکت ملی مس نیز که در مسیر این جاده از معدن برخوردار است در احداث مسیر ارتباطی کمک کند که تعهدات این شرکت نیز تاکنون انجام نشده است.

محمدی ادامه داد: آخرین جلسه ای که با حضور استاندار کرمان، معاون عمرانی استاندار در محل استانداری برگزار شد قرار بر این بود تا پایان شهریورماه، مطالعات پروژه تکمیل شود و ابتدای مهر هم به مناقصه گذاشته شود.

قطب بودن تولید عسل، خشکبار و محصولات طبیعی مختلف از دیگر مزایای بالقوه شهرستان کوهستانی رابر محسوب می شود اما متاسفانه باوجود دشواری های موجود در نداشتن زیرساخت مناسب، تمامی ظرفیت های توسعه این شهرستان مغفول مانده و مردم شهرستانی با ظرفیت بی نظیر گردشگری، معدنی و کشاورزی در استان مرفه کرمان، همچنان در فقر زندگی می‌کنند یا مجبور به مهاجرت به دیگر مناطق برای اشتغال می شوند.

ضمن آنکه تعلل در احداث این محور هزینه های سنگینی بر دولت و مردم تحمیل می کند زیرا در صورتی که جمعیت ۵۰ هزار نفری شهرستان رابر بخواهد سالانه یک سفر به مرکز استان داشته باشند، نیم میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین یارانه ای را خواهیم داشت، تمامی اینها از یک سو، هزینه استهلاک خودرو و احتمال خطر فزاینده حوادث جاده ای، کوتاهتر شدن مسیر کرمان – بافت و کرمان – اُرزوئیه با انتفاع ۲۰۰ هزار نفر و همچنین مسیر کرمان – بندرعباس برای نفع اقتصادی برای بیش از سه میلیون نفر از سوی دیگر، ضرورت احداث هرچه سریعتر مسیری مستقیم را گوشزد می‌کند.

  معرفی بزم آرا، سایت اجاره تلویزیون شهری نمایشگاهی فرصت امروز | asilight

وی با اشاره به اینکه شرکت مس در آغاز کار، هشت کیلومتر از سمت رابر را به مناقصه می گذارد عنوان کرد: پس از چندسال مذاکره و رایزنی به توافق رسیدیم و مقرر شد مشاور شب عید نقشه مسیر را تهیه کند که اکنون مشاور طرح هم انتخاب شده است.

عطاالله منوچهری افزود: بیش از ۲۰ جلسه از سال گذشته تاکنون با حضور استاندار کرمان، نماینده بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شرکت مس و سایر مسئولان برای تعیین تکلیف محور رابر – کرمان گذاشتیم که اکنون رایزنی ها به نتیجه رسیده است.

محمدی گفت: مدیرعامل شرکت ملی مس قول داد که محور رابر – کرمان در  سفر ریس جمهور به استان کلنگ زنی شود اما شلوغی های سفر اجازه نمی داد لذا اکنون بایستی کلنگ زنی شود.

نداشتن زیرساخت، عامل اصلی ظرفیت های مغفول مانده رابر

۲۲ سال تاخیر در ساخت جاده کرمان- رابُر/مدیرعامل مس: تا ۲ ماه آینده کلنگ‌ می‌خورد

وی افزود: متاسفانه تا امروز این اتفاق نیفتاده و ما همچنان پیگیر موضوع هستیم تاکنون، چندی پیش نیز جلسه ای در همین زمینه تشکیل شد و امیدواریم در اولین فرصت امور اجرایی این جاده انجام شود.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان در این زمینه چندی پیش به خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان گفت: قرار بود شرکت ملی مس از محل اعتبارات معدن درآلو هزینه احداث محور کرمان – رابر را تامین و پروژه را اجرا کند اما مشاور نخست که طرح را پیاده کرده و از سوی شرکت مس برای اجرای پروژه در نظر گرفته شده بود، مورد تایید راه و شهرسازی به عنوان متولی راه‌ها نبود.

وضعیت این جاده ها درحالی است که در بیشتر مواقع سال به علت موقعیت های گردشگری این مناطق، شاهد هجوم مسافران و خودروها از جنوب استان و نیز هرمزگان هستیم که تقاضای بالا برای تردد در این مناطق را نشان می دهد.

پس از شهادت سردار دل ها، آن تشییع میلیونی و زیارت نمایندگانی از دهها کشور دنیا در مزار این شهید و همچنین گسترش اردوهای راهیان نور تا کرمان و شهرستان رابر، مطالبه بازسازی خانه پدری و روستای قنات ملک رابر را به عنوان زادگاه این شهید مطرح کرد و مسئولان را بر آن داشت که گردشگری مقاومت را به عنوان یکی از پایه های توسعه استان کرمان درنظر بگیرند و زادگاه سردار دل ها نیز محور و یکی از ارکان اصلی آن تعیین شد.

همچنین رابر با وجود ذخایر عظیم معدنی مس و فولاد در صورت ارتقای زیرساخت ها می‌تواند به قطبی برای تولید ثروت، درآمدزایی و اشتغال پایدار از این بخش نیز در استان کرمان بدل شود و همین ظرفیت بتنهایی کافیست که فقر مطلق موجود در این شهرستان بار سفر ببندد تا ظرفیت ها به کمک توسعه استان درآید اما ابتدا مردم این خطه نیازمند حمایت های دولت و بخش خصوصی برای تامین زیرساخت های اساسی از جمله راه هستند تا این منطقه امن و خوش آب و هوا به کانون توجه سرمایه گذاران تبدیل شود.

حال باید نشست و دید آیا این وعده ها نیز دوباره به همان شرایط ۲۲ سال قبل دچار می شود یا خیر؟



منبع

تشریح جزییات پروژه/ علت تاخیر از زبان راه و شهرسازی

وی با بیان اینکه راهسازی حوزه ای بسیار پرهزینه است گفت: ساخت مسیر کرمان – رابر در برخی مناطق به ازای هر کیلومتر ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد و اعتبار کل شهرستان شاید ۱۰ میلیارد تومان نباشد و اجرای پروژه با اعتبار شهرستانی، سال ها به طول می انجامد اما اکنون شرکت مس که از معادن رابر منافع دارد، وارد عمل شده که بایستی برای اجرای پروژه حمایت شود.

چشم انتظاری مردم محروم شهرستان رابر به عنوان زادگاه سردار دل ها در حالیست که راه و شهرسازی علت تعلل را مطالعات پروژه و اعتبار آن می داند، اما معاون عمرانی استاندار کرمان که پیش از این از آغاز عملیات اجرایی این طرح در روزهای آغازی سال جاری خبر داده بود، همچنان می گوید این طرح بزودی کلنگ زنی می شود.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان تصریح کرد: این فاز از طرح باید بگذرد تا پروژه به مرحله اجرا برسد، همچنین بخشی از معطلی پروژه به واسطه طرح مطالعاتی بود و بخش دیگر آن نیز معطل تصرف ها و آزادسازی اراضی محدوده اجرای پروژه بود که تاکنون محقق نشده است.

در واقع کرمانی ها برای سفر به رابر باید ابتدا به بردسیر و پس از آن به شهرستان بافت وارد شوند تا مسیر را دور بزنند و به سمت رابر برگردند و این در حالی است که شهرستان بافت در غرب و کرمان در شمال شرق رابر قرار دارند؛ این شهرستان کوهستانی با وجود مرز مشترک، هیچ راه مستقیمی به مرکز استان ندارد، آن هم در زمانی که تمامی مسیرهای شهرستانی مستقیم و ۲ بانده است.

در صورتی که بخواهیم از مسیر شماره ۲ نیز از کرمان به سمت راین، سپس ساردوئیه (جیرفت)، هَنزا و رابر برویم هم این مسیر ۲۱۰ کیلومتر طول دارد که با ساخت راه جدید ۱۰۴ کیلومتر از این مسیر کم می شود؛ اما آنچه واضح است برای سفر به یک شهرستانی هم مرز با مرکز استان کرمان از یک مسیر سه شهرستان و از مسیر دیگر چهار شهرستان را پیموده ایم.

تمامی اینها در حالی بود که احداث محور جدید رابر – کرمان توجیه و مزیت های بی شمار اقتصادی نیز برای دولت، بخش خصوصی و از آن مهمتر مردم شهرستان‌های جنوبی و غربی استان خواهد داشت؛ ضمن آنکه احداث این محور می تواند دسترسی مردم استان کرمان را به آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان کوتاه‌تر کند.

  تمایلی به احداث صنایع بالادستی در خوزستان نداریم

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، احداث محور رابر – کرمان یکی از آن دسته پروژه هایی است که از سال ۷۹ مصوبه و ردیف اعتباری دولت را دریافت کرده اما تاکنون به تعهدات مسئولان در اجرای این پروژه در زادگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عمل نشده و این در حالی است که مهمترین مطالبه مردم این خطه، کلنگ زنی سریع و فوری پروژه است.

وی افزود: از یکسال گذشته پروژه احداث جاده رابر به کرمان تأمین اعتبار شده و جلسات مختلفی بین اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان و مدیران شرکت ملی مس شکل گرفته، بعضی از این جلسات با حضور مدیران ارشد استان بوده است.

این مسئول یادآور شد: معدن مس درآلو با توجه به اینکه راه معدن هم از این مسیر می گذرد، خود معدن نیز از ساخت محور رابر – کرمان نفع می برد، می تواند با چندین پیمانکار وارد عمل شود و در چندین جبهه فعالیت کند اما نفع اصلی ساخت این مسیر به مردم می رسد.

احداث محور رابر – کرمان مطالبه جدی مردم این شهرستان هاست و مدیرعامل شرکت ملی مس، مدیرکل راهداری استان کرمان و استاندار کرمان بایستی در ساخت این محور حمایت لازم را داشته باشند.

از حوادث گفتیم، از مسیر کرمان که به سمت شهرستان های بردسیر و بافت و سپس رابُر برویم، عمده این مسیر دوبانده و باکیفیت است اما پس از وارد شدن به شهرستان بافت به سمت رابر با یک مسیر باریک، ۲طرفه و فرسوده مواجه می شویم؛ مسیر رابر به سمت شهر گردشگری هنزا و جیرفت (شهرستان هم مرز جنوبی) هم مسیری باریک است که ۲ خودرو با دشواری می توانند در این مسیر به سلامت از کنار هم عبور کنند.

پای صحبت نماینده مردم در مجلس

۲۲ سال تاخیر در ساخت جاده کرمان- رابُر/مدیرعامل مس: تا ۲ ماه آینده کلنگ‌ می‌خورد

محمدی افزود: از دیگر مزایای ساخت جاده کرمان – رابر می توان به این موضوع اشاره کرد که تمامی ۲ طرف این راه محدوده گردشگری است و در صورت احداث آن دیگر دولت نیازی ندارد در این منطقه هزینه کند زیرا ظرفیتی به مردم و کشور ارائه می شود که مناظر زیبا و کم نظیری همچون تخت سرتشتک، بُندَر هَنزا، عِشق آباد و براَحمَد به گردشگری استان کرمان و کشور اضافه می شود اما متاسفانه مشکل راه این شهرستان کشور را از این ظرفیت ها محروم گذاشته است.

تمامی اینها درحالی است که در صورت احداث محور جدید رابر به کرمان که در حد طرح باقی مانده، از کوتاهترین راه، مسیر فعلی ۷۴ کیلومتر کوتاهتر می شود و این به معنی کاهش هزینه ها و بهره وری در وقت و انرژی مردم، کاهش هزینه های دولت و گامی برای محرومیت زدایی در زادگاه سردار دل ها و در ادامه فعال شدن ظرفیتی بی نظیر در اقتصاد و گردشگری استان کرمان نیز است.

شهادت شهید سلیمانی و محبوبیت این شهید بین اقشار مختلف کشور و حتی دنیا، نداشتن زیرساخت و فقر و مظلومیت زادگاه این شهید را بیشتر نمایان تر کرد، محرومیتی که به واسطه نداشتن زیرساخت مناسب در منطقه حاصل شده بود، با نداشتن راه مستقیم به مرکز استان نمایان‌تر می شود زیرا اگر بخواهیم از کرمان به این شهرستان همجوار سفر کنیم باید تمامی شهرستان های دور و اطراف را دور بزنیم ابتدا به غرب و سپس شمال و دوباره به شرق و مجددا باید به شمال برگردیم.

در ابعاد طبیعی و جغرافیایی، آب و هوای شهر رابر به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه های مرتفع از جمله کوه‌شا با ارتفاع چهار هزار و ۳۴۸ متری(پنجمین قله مرتفع کشور) و نیز ارتفاع بالا از سطح دریا معتدل و کوهستانی است، این شهرستان تابستان‌های کوتاه و خنک و زمستان‌های سردی دارد و یکی از بلندترین شهرهای کشور به شمار می رود. رودخانه هلیل رود از ارتفاعات رابُر، سرچشمه می‌گیرد لذا وجود این شهرستان کوهستانی همجوار با کرمان کویری با آفتاب سوزنده آن، نیز ضرورت توجه به زیرساخت های این منطقه خوش آب و هوا را به عنوان قطبی برای تفرج و گردشگری استان بیشتر می‌کند.

۲۲ سال تاخیر در ساخت جاده کرمان- رابُر/مدیرعامل مس: تا ۲ ماه آینده کلنگ‌ می‌خورد

وی افزود: این پروژه به مقداری کار مشاوره و مهندسی نیاز داشت که در زمینه تونل و روند اجرای طرح بود، اما خود را مکلف به اجرای این مصوبه می‌دانیم.

رستمی همچنین با بیان اینکه اولویت ما اجرای پروژه معدن درآلو (در مسیر اجرای همین جاده ارتباطی) است گفت: چندین هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این پروژه داریم که امسال باید یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول باید بگذاریم و اولویت ما اجرای خود پروژه است.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای تولید و سپس مسئولیت اجتماعی در شرکت مس گفت: به مردم این نوید را می‌دهم که عملیات اجرایی پروژه محور رابر – کرمان ظرف یک تا ۲ ماه اینده آغاز می شود.

در همین راستا خانه پدری این شهید ثبت ملی و برنامه های توسعه و تامین زیرساخت های بسیاری برای روستای قنات ملک شهرستان رابر تعریف شد که از این موارد می توان به ساخت اماکن گردشگری و اقامتی اشاره کرد؛ برنامه هایی که اجرای آن و همچنین حضور گردشگران مقاومت وابسته به ساخت راه مناسب و مستقیم است. 

معاون ساخت و توسعه راه‌ها اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه ساخت محور جدید، از مسیر کرمان – شیرینک – روستای درآلو رابر – گنجان و شهر رابر می گذرد گفت: ۶ کیلومتر از این محور در محدوده شهر رابر تا گنجان را اداره کل راه و شهرسازی اجرا می کند و اجرای مابقی آن را معدن مس درآلو برعهده گرفته است.

مسافران نوروزی استان کرمان نیز بر علاقه خود به حضور در روستای قنات ملک شهرستان رابر و دیدن آثار به یادگار مانده از این شهید در زادگاهش تاکید داشتند اما به علت طولانی بودن مسیر و همچنین نداشتن زیرساخت و راه مناسب منصرف می شوند.