تاکید بر افزایش میزان ترانزیت بین تهران و دوشنبه/ تدوین سند جامع حمل‌ونقل دو کشور

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از وزارت راه و شهرسازی، «شهریار افندی‌زاده»، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار هیات تاجیکی که طی سفر به تهران و بنا به درخواست این کشور برگزار شد، با اشاره به وجود مسیرهای مشترک میان دو کشور بر ضرورت افزایش ترانزیت و صادرات و واردات ایران  تاجیکستان تاکید کرد و گفت: ایران برای هرگونه همکاری در شقوق مختلف حمل‌ونقل از جمله جاده‌ای، ‌ریلی، ‌ دریایی و هوایی آمادگی دارد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد:‌ باید کریدورهای ترانزیت جاده‌ای و ریلی را افزایش دهیم  و در این مسیر سایر کشورها را نیز همراه کنیم.

ارائه تخفیف به تاجیک‌ها برای افزایش مناسبات ریلی، اعلام آمادگی برای همکاری در بنادر به ویژه بندر چابهار و تشکیل شرکت مشترک ایرانی- تاجیکی برای استفاده از چابهار از پیشنهاداتی بود که توسط مقامات ایرانی در این دیدار مطرح شد.

همچنین در این جلسه بر همکاری‌ها در خصوص حضور طرف تاجیکی در بنادر ایران به ویژه بنادر جنوبی (چابهار) برای دسترسی به آب‌های آزاد تاکید شد و افزایش حمل محصولات و بارها به صورت ریلی و جاده‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

اعلام آمادگی برای بررسی حذف متقابل یا کاهش عوارض ناوگان جاده‌ای دو کشور از دیگر موضوعات مهمی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر تشکیل کمیته حمل‌ونقل میان دو کشور گفت: می‌توان در این کمیته همه شقوق مختلف حمل‌ونقل با حضور بخش خصوصی و مقامات حمل‌ونقل دو کشور همه موضوعات این حوزه را مورد بررسی قرار داد تا میزان تجارت میان ایران و تاجیکستان با افق بلند مدت در زمینه های مختلف افزایش یابد.

  ترافیک سنگین در محور چالوس/ مسدود شدن محور چالوس و هراز از جنوب به شمال از ساعت ۱۴

افندی‌زاده با اشاره به رشد حمل و نقل ریلی ایران و تاجیکستان در سال گذشته و سال جاری پیشنهاد داد کمیته ریلی در اسرع وقت برگزار شود.

همچنین در ادامه جلسه لزوم همکاری در کریدورهای منطقه‌ای و پیگیری موضوع تاسیس مرکز لجستیک توسط شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و در نهایت مقرر شد در اسرع وقت نظرات و پیشنهادات دو طرف بررسی و مبادله شده و طی نشستی در تهران یا دوشنبه سند جامع در حوزه حمل و نقل تدوین و امضا شود.



منبع

این مقام مسوول اظهار داشت: بنادر ایران نیز آمادگی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشور تاجیکستان را دارد و با توجه به وجود کریدورهای مشترک می‌توان همکاری‌های دو یا چند جانبه داشته باشیم.

وی افزود:‌ ایران مسیری به سمت دریای آزاد است و کشورهای آسیای میانه به راحتی می‌توانند از این مسیر استفاده کنند.

بررسی و راه ‌اندازی خط هوایی حمله کالا و بار (کارگو) و لزوم فعال‌سازی کریدور موسوم به KTAI شامل کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران از طریق سازمان همکاری اقتصادی اکو از دیگر موارد مهم مطرح شده در این جلسه بود.