بهره‌برداری از آزادراه رشت-قزوین در گرو تامین اعتبار بموقع

خادمی با بیان اینکه با وجود کوتاه بودن مسیر اما این هشت کیلومتر عمدتاً از پل و تونل تشکیل شده است، اظهار داشت: این تونل ها با شکافتن در دل کوه ایجاد و پلی هم از رودخانه سفید رود عبور می کند ؛ ضمن اینکه تجربه زلزله مهیب رودبار در سال ۱۳۶۹ ، این شرکت را  جهت  احداث این مسیر برای مقاوم بودن و کیفیت ساخت بیش از پیش متعهد کرده است و چون منطقه رانشی است، کار با دقت بالا در حال انجام است که این موضوع یمنجر به زمانبر بودن آن شد.

وی کیفیت مصالح را بسیار با اهمیت دانست و از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و  استاندار گیلان خواست تا به وزارت راه و شهرسازی در تامین اعتبار لازم برای اجرای این پروژه کمک کنند.

با وجود اینکه از سال ۹۷ عملیات اجرایی تکمیل هشت کیلومتر باند رفت از آزادراه قزوین به رشت در محدوده منجیل- رودبار در دستور کار قرار گرفت اما در کنار دلایل و بهانه های مختلف، به دلیل فقدان تزریق به موقع اعتبارات و بی توجهی متولیان برای پیگیری این اعتبارات کار با سرعت لازم پیش نرود.

گروه اخبار استان‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی برای پیگیری اجرای طرح‌های نیمه تمام در کشور پرونده خبری عزم دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام را تشکیل داده است؛ برای آگاهی از مهمترین طرح های در دست اجرا و میزان پیشرفت آنها را می توانید این پرونده را دنبال کنید.



منبع

طی سفر رئیس جمهوری در بهمن ماه سال گذشته بدلیل اهمیت این پروژه عظیم برای چشیدن طعم شیرین بهره برداری و قرار گیری زیر بار ترافیکی ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در مصوبات سفر دریافت کرد که انتظار می رود با اختصاص کامل این اعتبار قطار تکمیل این طرح همچنان پیش برود.

  تغییر اقلیم ۲۳ درصد زمین را غیرقابل بهره‌برداری کرده است

بهره‌برداری آزادراه رشت-قزوین در گرو تامین اعتبار بموقع

معاون وزیر راه و شهرسازی به مشخصات این مسیر در حال ساخت نیز اشاره و بیان کرد: این هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه در ضلع غربی رودخانه سپیدرود قرار گرفته و دارای چهار دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۹۰۰ متر و ۶ دستگاه پل به طول یکهزار و ۶۰۰ متر است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موضوع حائز اهمیت در این پروژه را در شرایط کنونی تامین به موقع اعتبارات دانست و گفت: با تامین به موقع اعتبارات، این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

به گفته خادمی بدلیل تداوم افزایش قیمت در مصالح بویژه سیمان و میلگرد اعتبار به صورت نقدی ضروری است؛ زیرا در حال حاضر  پیمانکاران برای تامین مصالح مجبور به پرداخت نقدی هستند و اگر اعتبار مالی آنها تامین نشود، نمی‌توانند کار را پیش ببرند. علاوه براین در حال حاضر تقریبا تمامی زمین های مسیر هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت- قزوین تملک شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سخت‌گذری همچنان پاشنه آشیل پروژه

دریافت ۳۰ درصد اعتبار سفر رئیس جمهور

خیرالله خادمی با اشاره به توپوگرافی ویژه منطقه و کوهستانی بودن مسیر اظهار داشت: به‌دلیل دشوار بودن کار این مسیر هشت کیلومتری در ۲ قطعه توسط ۲ پیمانکار درحال اجراست که قطعه نخست ۹۰ درصد و قطعه دوم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به محدوده باقی مانده آزادراه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان در مرکز گیلان گفت: در حال حاضر این پروژه و قطعه پایانی دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

  بذرپاش: ایران به تکالیف بین‌المللی در حوزه مباحث اقلیمی پایبند است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: برای احداث این هشت کیلومتر تاکنون ۸۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز نیاز دارد. در سفر رئیس جمهوری به گیلان ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت- قزوین مصوب شد که تاکنون ۱۱۵ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است

خادمی همچنین تکمیل پروژه آزادراه رشت- قزوین را گام مهمی در تکمیل کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور و افزایش ظرفیت های بهره برداری از بندر امام خمینی در شمال خلیج فارس دانست.

آزادراه قزوین – رشت تنها محور ارتباطی کلان شهر تهران و استانهای همجوار همچون قزوین و زنجان به گیلان است و شاهراه گردشگری این خطه از کنار دریای باستانی خزر محسوب می شود که بدلیل مسائل اجتماعی، وضعیت توپوگرافی و وجود رودخانه سفیدرود و همچنین یک دهه بی توجهی متولیان و مسئولان تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

بهره‌برداری آزادراه رشت-قزوین در گرو تامین اعتبار بموقع

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: بلافاصله پس از بهره برداری این مسیر مطالعات احداث مسیر هشت کیلومتری برگشت آزادراه از سمت رشت به قزوین در محدوده شهر رودبار نیز آغاز می شود اما قبل از آن، همزمان با تکمیل قطعاتی که اکنون در حال اجراست باند کنونی برگشت هم تعریض خواهد شد.

وی یکی دیگر از عوامل زمانبر بودن احداث این مسیر را تملک اراضی آن عنوان کرد و گفت: برای تملک زمین های این مسیر حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده که پیمانکاران برای جلب رضایت صاحبان زمین  و ملک، مجبور به هزینه بسیاری در این بخش شدند.

  پیش‌بینی بارش باران در برخی استان‌ها تا پایان هفته/خیزش گردوخاک در شمال‌غرب و جنوب‌غرب طی امروز و فردا

وی در این ارتباط اظهار داشت: باند رفت آزادراه منجیل- رودبار با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به عنوان آخرین حلقه باقیمانده آزادراه قزوین- رشت در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در سالجاری به بهره برداری می رسد.

تکمیل آزادراه رشت-قزوین که سالاه میزبان حدود ۲۰ میلوین گردشگر و همچنین دهها میلیون تردد است می تواند در سهولت گردشگری، رونق حمل و نقل و همچنین به دلیل برخوداری از منطقه آزاد تجاری در حوزه تجارت موثر باشد.

اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان به آزاد راه رشت-قزوین

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، احداث آزادراه رشت-قزوین با ۱۳۸ کیلومتر طول در سال ۸۳ کلید خورد و ۱۳۰ کیلومتر آن در همان دهه به بهره برداری رسید.با این حال طی یک دهه اخیر با بی توجهی مسئولان به نیاز توسعه حمل و نقل و وضعیت گردشگرپذیری استان این طرح عمرانی مهم با وجود پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی همچنان بر زمین ماند و آخرین پازل آن نیمه تمام رها شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اولویت قرار گرفتن طرح های نیمه کاری با وجود همه مشکلات و محدودیت های مالی دولت که از پیش به ارث رسیده بود، بدلیل ملی بودن این طرح و اهمیت آن بار دیگر شاهد از سرعت گیری پروژه و نظارت مستقیم مسئولان استانی و ملی شدیم به طوری که در سفر بهمن ماه سال گذشته رییس جمهوری تکمیل پروژه آزادراه رشت-قزوین مورد تاکید شخص دکتر آیت الله رئیسی قرار گرفت.