آمار بالای سوانح، دادستان کرمان را به بازدید از جاده کوهپایه کشاند/آیا ترک فعل انجام شده است؟

ضرورت تجهیز محور کرمان –کوهپایه به دوربین

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان در پایان این بازدید مدعی‌العموم در استان کرمان تاکید کرد به منظور استفاده از مقدورات استان در ارتقای ایمنی حداقلی به جاده‌های استان نشستی با حضور مسئولان مربوطه با محوریت دادستان برگزار خواهد شد.



منبعبراساس آماری که دادستان کرمان اعلام کرد از ابتدای سال جاری تاکنون سوانح رانندگی در جاده به نسبت باریک این منطقه هشت تن کشته و ۱۰ نفر نیز زخمی شده اند و از نگاه وی، این آمار بسیار زیاد و قابل تامل است؛ لذا وی امروز به بازدید میدانی از این جاده پرداخت و درباره اینکه آیا ترک فعل مدیران نیز در این زمینه رخ داده یا خیر ، توضیحاتی ارائه کرد.

دادخدا سالاری در پاسخ به برخی مسائل مطرح شده درباره ترک فعل‌های احتمالی انجام شده به منظور ایجاد باند دوم این محور تصریح کرد: در بررسی ترک فعل‌ها باید به وضعیت کشور از حیث بودجه و امکانات نیز توجه لازم صورت گیرد و در ابتدا باید مشخص شود آیا بودجه‌ای به این پروژه اختصاص یافته که عملیاتی نشده باشد یا اینکه اساسا بودجه‌ای برای این طرح وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه در کوتاه‌مدت تلاش می‌شود بر مبنای تعامل بین دستگاهی و با نظارت دادستانی کرمان براساس امکانات موجود اقدامات ایمن‌سازی این محور(کرمان – کوهپایه) اجرایی شود افزود: در چهار ماهه اول سال جاری هشت نفر در حوادث این محور کشته و ۱۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان جاده کرمان – کوهپایه در محدوده شمال غربی شهر کرمان قرار دارد که به علت داشتن هوای مناسب از مناطق گردشگرپذیر به شمار می رود و بسیاری از کرمانی ها نیز آخر هفته ها به این منطقه سفر می کنند.

  مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه در یک‌سال اخیر به مرحله اجرایی رسیده است 
فرمانده پلیس راه شمال استان کرمان نیز که در این بازدید دادستان کرمان را همراهی می‌کرد گفت: با توجه به اینکه محور کرمان – کوهپایه به عنوان یک مسیر تفرجگاهی شناخته می‌شود و در ایام خاص از جمله تعطیلات با حجم بالای ترافیک روبه روست، حوادث متعددی در این مسیر رخ می‌دهد.

سرهنگ علی رضایی با اشاره به طول ۲۸ کیلومتری این مسیر افزود: در چهار ماهه امسال ۱۰ مورد حادثه ترافیکی با هشت کشته و ۱۰ مجروح در این محور(کرمان –کوهپایه) رخ داده و براساس تحلیل‌های انجام شده، حوادث رانندگی در این مسیر از سال ۹۲ تاکنون همواره رشد صعودی داشته است.

وی وجود پیچ‌های متوالی و عرض کم جاده را از مشکلات اصلی این محور برشمرد و تاکید کرد: تجهیز این محور به دوربین از تاکیدات پلیس راه نیز به شمار می‌رود.

سرعت بالا عامل اصلی تصادفات

وی ادامه داد: اگرچه گشت‌های موردنظر نیروی انتظامی براساس برنامه در این محور انجام می‌شود و پلیس در این حوزه وظیفه خود را بخوبی انجام داده است اما می‌طلبد که از ابزارهای نوین برای کنترل محور کرمان – کوهپایه نیز استفاده شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان با اشاره به اینکه این آمار تصادف در محور کرمان –کوهپایه نسبتا بالا و قابل تامل است که می‌توانستیم با پیشگیری این آمار را کاهش دهیم تصریح کرد: سرقت تابلوها و علائم هشداردهنده نیز از جمله مشکلات این محور به شمار می‌رود و با توجه به دشوار بودن جایگزینی این موارد، باید موضوع دو بانده کردن این محور و نیز فرهنگ سازی به منظور رعایت سرعت مطمئن در این مسیر به صورت همزمان دنبال شود.

  کمینه دمای ۲۱ ایستگاه هواشناسی، سردتر از ۲۰- اعلام شد/ سرمای هوا به جنوب شرق کشور رسید

سالاری تجهیز این محور  به دوربین مداربسته را در کاهش سرقت تابلوها و علائم رانندگی و نیز رعایت سرعت مطمئن بسیار تاثیرگذار دانست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان نیز در این بازدید با اشاره به سرقت گسترده و سریع تابلوها و علائم رانندگی در محور کرمان – کوهپایه گفت: به عنوان نمونه در یک شب ۴۵۰ تابلو در این مسیر نصب شده که ۲۴ ساعت بعد سرقت شده اند و با توجه به وارداتی بودن شبرنگ‌های این تابلوها، جایگزینی آنها بسیار زمان بر و هزینه‌بر است.

احسان عراقی زاده افزود: عامل اصلی تصادفات جرحی و فوتی در مسیر کرمان – کوهپایه، سرعت بالای خودروهاست و باید فرهنگ سازی لازم برای رعایت سرعت مطمئن در این مسیر  انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سرقت علائم از مشکلات بزرگ راهداری است ادامه داد: پل‌های واقع در این مسیر استاندارد است و به دلیل سیلابی بودن منطقه، ارتفاع آنها زیاد است که در حادثه اخیری که یک دستگاه خودرو به دلیل بی‌احتیاطی راننده خودرو به دهانه پل سقوط کرد، جای خالی علائم هشداردهنده که توسط سارقان سرقت شده و نیز لزوم رعایت سرعت مطمئن بوضوح قابل مشاهده است.

این مسئول به فعالیت ۱۴۹ سامانه ثبت تخلفات در استان کرمان اشاره و بیان کرد: استان کرمان رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است و تجهیز این محور به دوربین های کنترل سرعت نیاز به تامین اعتبارات استانی دارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان در جریان بازدید از نقاط حادثه‌خیز محور کرمان- کوهپایه گفت: دو بانده کردن و تجهیز این محور به عنوان یک مسیر پرتردد و گردشگری از ضروریاتی است که در ساماندهی وضعیت این محور پرمخاطره در اولویت قرار دارد.

  سرمایه‌گذاری ۳۷۰۰ میلیارد ریالی کشتیرانی در بندر پارس عسلویه