تلاش برای تثبیت قیمت‌ها با اجرای طرح کالابرگ

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403011909361/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AB%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DA%AF

ابوی درباره استقبال و مشارکت خانوارها از خرید کالابرگ نیز گفت: اگر طرح جا افتاده به دلیل اطلاع رسانی‌های خوبی است که طی این مدت در استان‌ها و از درگاه‌های مختلف، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها صورت گرفته است.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در راستای حمایت از امنیت غذایی و توانمندسازی دهک‌های کم‌درآمد جامعه از سوی دولت سیزدهم به اجرا درآمده تا ضمن تقویت بنیه اقتصادی و توزیع مناسب یارانه‌ها، بستر ارتقای سطح سلامت غذایی مردم و کاهش فاصله طبقاتی را فراهم کند.

به گفته ابوی طرح در ابتدا دارای اختلالاتی بود و بعضا تخلفاتی هم صورت گرفت مثلا به کاسبان اعلام کردند که دستگاه POS خود را به این طرح متصل کنند ولی به جای آنکه دستگاه‌های مرتبط با سوپرمارکت و مواد غذایی باشند در جای غیرمرتبط با طرح و فرضا تعویض روغنی استفاده شد که خارج از جامعه هدف اولیه بود و موجب غیرفعال کردن یکسری دستگاه‌های POS شد.

طرح کالابرگ الکترونیک که در گام نخست به‌ شکل آزمایشی در چند شهر به مرحله اجرا درآمد و به تدریج با استقبال مردمی روبه رو شد، هم اکنون خانوارهای دهک ۱ تا ۷ درآمدی را شامل می‌شود.

به گفته وی یکی از مزیت‌های اجرای طرح کالابرگ این است که افراد مواد غذایی مورد نیاز خود را به راحتی و هر نشان و برندی تهیه و خریداری می‌کنند و مهلتی که برای استفاده از یارانه تشویقی گذاشته شده یک ماه است و یارانه تشویقی تا یک ماه اعتبار دارد.

به اذعان کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، دولت با اقدامات پیشگیرانه در زمینه مقابله با فقر به سمت توزیع عادلانه منابع و یارانه‌ها گام برداشته و اقدامات حمایتی از دهک‌های ضعیف درآمدی را مدنظر قرار داده است.

  استفاده از ظرفیت تاکسی‌­های اینترنتی برای سفرهای اربعین

به گزارش ایسنا،‌ اجرای طرح کالابرگ الکترونیک یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم به شمار می‌رود که در راستای کاهش فاصله طبقاتی، مبارزه با فقر و تامین امنیت غذایی مردم به اجرا درآمد. کالابرگ الکترونیکی به منظور افزایش رفاه و توانمندسازی خانوارها و دهک‌های ضعیف کم‌درآمدی عملیاتی شد تا نشان دهد که دولت سیزدهم در کنار اجرای دیگر طرح‌های اقتصادی، نگاه ویژه‌ای به سفره مردم و معیشت خانوارها دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرحی با چنین گستره‌ نیاز بود که اطلاع رسانی دقیق و جامعی به مردم شود ضمن آنکه قرار است در این طرح مازاد قیمت‌ها از طریق دادن کالا به مصرف کننده واقعی به نوعی جبران شود.

در همین راستا هادی ابوی – فعال تعاونی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح ویژگی‌های طرح کالابرگ گفت: این طرح، طرح خوبی است که پیش از این برای اقشار ضعیف و کسانی که به نوعی حقوق بگیرند پیشنهاد شد و در شرایط اقتصادی موجود به منظور ثبات قیمتها و پیشگیری از تورم مقطعی و انتظاری کمک کننده است.البته دولت این طرح را به آحاد مردم تسری داد و در حال حاضر تا دهک ۷ درآمدی مشمول این طرح قرار گرفته اند.

اقلام و کالاهای اساسی پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ شامل روغن مایع، برنج، شیرکم‌ چرب، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، پنیر، حبوبات، ماکارونی و قند و شکر است که انتخاب نوع، وزن و برند آن‌ها در اختیار خریدار قرار دارد.

این فعال تعاونی درعین حال استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و نهادهای مردم محور در این طرح را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشنهاد ما این بود که این طرح را به مردم واگذار کنند و اولویت را با شرکتهای تعاونی بگذارند تا مردم مواد غذایی را از تعاونی‌ها تامین کنند ولی چون طرح عمومی شد دیگر به تعاونی‌های مصرف نرسید.

  پیراهن‌ هاوایی مردانه و روش‌های ست کردن آن در استایل‌های تابستانی مجله‌ی دیجی‌استایل

تلاش برای تثبیت قیمت‌ها با اجرای طرح کالابرگ

وی افزود: در مراحل اولیه کار پرونده‌های تعزیرات شکل گرفت اما به تدریج این اشکالات برطرف شد و بازخورد آن در جامعه بعد از اجرای طرح اکنون مثبت است به نحوی که طرح خود را نشان داده و با اقبال عمومی همراه شده است.

اجرای این طرح در شرایطی که حذف ارز ترجیحی به عنوان حراجی بزرگ اقتصادی در دستور کار قرار گرفت، یکی از دغدغه‌های مهم دولت بود و تلاش کرد از طریق اجرای طرح کالابرگ، ضمن تقویت بنیه اقتصادی مردم، شرایط بهبود وضع معیشت و ارتقای سطح سلامت غذایی مردم را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، تا پیش از دولت سیزدهم مبلغ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که حتی به دهک‌های درآمدی بالا اختصاص می‌یافت؛ اما در دولت سیزدهم ضمن اصلاح فرایند توزیع یارانه، این رقم بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت و یارانه دهک‌های ضعیف در قالب پرداخت نقدی بیشتر شد. خوشبختانه با گذشت یکسال از اجرای طرح، کالابرگ جای خود را در میان یارانه‌بگیران و مردم باز کرده است و استقبال بیشتر از این طرح متولیان امر را در شناسایی نقاط قوت و ضعف و اجرای هرچه بهتر طرح یاری خواهد کرد.

در حال حاضر دریافت کمک معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک مشمول خانوارهای دهک ۱ تا ۷ می‌شود.استفاده از یارانه کالابرگ کاملا اختیاری است و ماهانه در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود اما در صورت استفاده از آن، اعتبار مازاد تشویقی به یارانه افراد اضافه می‌شود.