تمام پروازهای چارتری اربعین حذف شد/چارترکنندگان از ضعف اقتصادی ایرلاین‌ها سوءاستفاده می‌کنند

وی با بیان اینکه باید به دنبال راه حل برای بازگرداندن هواپیماها به سرخط پروازها باشیم، گفت: بلیت هواپیما بازار سیاه پیدا کرده است و دوره انتظار تهیه بلیت به دلیل زمین گیری تعداد هواپیماها بالا رفته است. بلیت فعلی هواپیما بر اساس نرخ بلیت ۲۵ هزار تومانی بسته شده است و معمولا حدود ۶۰ درصد هزینه هواپیماها از جمله هزینه‌های نشست و برخاست،خرید قطعات، خرید روغن، تایر، گریس، موکت و روکش هواپیما تا خرید نشریاتی که خلبان‌ها در پرواز نیاز دارند با دلار محاسبه می شود.

به گفته موسوی، در ۱۰ سال اخیر به دلیل حذف تعرفه‌های تخفیف فرودگاهی،هزینه‌های نشست و برخاست و پارک هواپیماها در فرودگاهها ۷۰ برابر شده است.

رییس  هیات مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: بدهی شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاهها، وزارت نفت و  سازمان هواپیمایی افزایش یافته است و ایرلاینها دچار زیان انباشه هستند.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: با این حال تمام پروازهای چارتری اربعین حذف شد و به مسافران اعلام می‌کنیم بلیت را با نرخ مشخصی که  به زودی اعلام می‌شود مستفیم از سایت‌های هواپیمایی خریداری کنند. از دولت تقاضا داریم از ظرفیت کارشناسی فعالان حوزه صنعت استفاده شود نه افرادی که خدمات سفر را می فروشند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی به دنبال ثروت اندوزی نیستند و می‌خواهند خدمات ارائه دهند، گفت: امروز از ۳۳۳ فروند هواپیمای مسافری فقط ۵۰ درصد فعال هستند که جدای از موضوع تحریم و موانع سر راه ورود قطعه، مشکلات اقتصادی در صنعت هوانوردی وجود دارد که ایمنی را تحت تاثیر قرار داده است.

  پیش‌بینی ورود حدود ۴۳ درصد زائران به کشور از مرزهای خوزستان

وی توضیح داد: چارترکنندگان از وضعیت اقتصادی شرکت‌ها سوء استفاده می‌کنند و تقاضا داریم که با مشارکت دولت و برنامه ریزی برای تقویت وضعیت اقتصادب ایرلاینها ، فعالیت چارترکنندگان محدود شوند.

وی درباره جزییات پرداخت عوارض بلیت به سازمانها گفت:۱۱ درصد عوارض به هلال احمر، ۹ درصد مالیات، ۴ درصد عوارض ایمنی و ۴ درصد عوارض فرودگاهی به اضافه افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، وضعیت مالی ایرلاینها را دچار مشکل کرده است.



منبع

وی گفت: در این شرایط قیمت بلیت نه برای ایرلاین نه برای مصرف کننده، اقتصادی نیست و یک ساعت صندلی پرواز با دلار ۳۴ هزار تومانی برای ایرلاین هزینه دارد اما با دلار ۲۴ هزار تومانی بلیت فروخته می‌شود. و از هر صندلی پرواز۱۱ درصد فقط برای عوارض پراخت می‌شود و این هزینه خارج از سهم پرداخت عوارض در هر بلیت به فرودگاه  است.

وی ادامه داد: صنعت هوایی در داخل ایران مظلوم واقع شده و حتی به شرکت فرودگاهها با نرخ ارز ای. تی. اس و بر اساس وزن هواپیما و تعداد پروازها با نرخ دلار پرداخت می شود . حتی پروازهایی که در فرودگاهای مشهد اهواز  و …. می نشیند بر اساس نرخ ارز رو معادل ریالی آن هزینه نشست و برخاست از ایرلاین گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان«سید عبدالرضا موسوی» افزود: یکی از معضلات اصلی شرکت‌های هواپیمایی، چارترکنندگان هستند و اکنون بلیت هواپیما در اکثر مسیرها با قیمت بازار سیاه به فروش می‌رود.

 موسوی متذکر شد: استاندارهای پذیرفته شده بین المللی باید در صنعت هوایی رعایت شود وگرنه امکان پرواز هواپیماها به کشورهای خارجی وجود ندارد و تمام این استانداردها با نرخ دلار است.

  وزش باد و گردوخاک در برخی محورهای سیستان و بلوچستان
موسوی گفت: در این باره با ایرلاینها رایزنی شده است که از فروش مسیرها به چارترکنندگان خوددداری کنند اما ضعف اقتصادی ایرلاین‌ها مانعی جدی برای توقف فروش چارتری است.