قرارداد تسهیلات پروژه راه‌آهن بیرجند به صندوق توسعه ملی رفت

وی اظهار داشت: این کریدور بین‌المللی و مهم از چابهار آغاز و به زاهدان – نهبندان – سربیشه – بیرجند – قاین – گناباد – یونسی و سپس به راه‌آهن مشهد – بافق متصل می‌شود.

اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از ۲ دهه انتظار، کلنگ قطعه ۱۶ راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خورد.

تسریع در اجرای این پروژه و تامین منابع مالی آن از جمله مصوبات سومین سفر استانی رئیس جمهور است که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد.



منبع

داعی با اشاره به ۱۸۱ کیلومتر باقیمانده اتصال به شبکه ریلی این کریدور اعلام کرد: برای مجموع این پروژه مصوبه‌ای با تامین مالی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده است.

وحید داعی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان افزود: یکی از مصوبات مهم و ضروری سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی موضوع پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی است.

داعی گفت: روز گذشته نامه رسمی مدیرعامل بانک رفاه به عنوان لیدر سندیکا به مدیرعامل صندوق توسعه ملی ارسال شد و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که یک گام جلوتر رفتیم.

وی بیان کرد: در این خصوص با همراهی استاندار خراسان جنوبی با ۶ بانک وارد مذاکره شدیم که بعد از هشت ماه پیگیری سندیکای بانکی با حضور بانک‌های ملی، ملت، خاورمیانه، رفاه، تجارت و ایران زمین تشکیل شد.

  بهسازی محور دیهوک - راور از مطالبات اصلی مردم است

وی گفت: اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده که از جمله می‌توان به تشکیل کنسرسیوم ریلی با حضور ۶ شرکت اشاره کرد و قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و این کنسرسیوم مبادله شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در سفر شهریور سال گذشته رئیس جمهور به استان تسریع در احداث قطعه بیرجند – یونسی یعنی اتصال مرکز استان به راه‌آهن سراسری مدنظر قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در این مکاتبه تاکید شده صندوق توسعه ملی نسبت به اجرای فرآیندهای تامین مالی پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی در چارچوب ضوابط و قرارداد و تامین مالی بانک‌های عضو سندیکا وارد عمل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: تضمین‌نامه این کنسرسیوم ایراد داشت که اصلاح شد اما در آخرین پیگیری‌ها اعلام شد به دلیل رقم بالای پروژه باید سندیکای بانکی تشکیل شود.

وی افزود: راه‌آهن بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر طول دارد که ۵۸ کیلومتر از یونسی به سمت گناباد – قاین و ۳۲ کیلومتر از بیرجند در قطعه ۱۶ پیمانکاران در حال فعالیت هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه سهمیه تسهیلات هر بانک در سندیکا تعیین شده است افزود: تامین اعتبار پروژه راه‌آهن در مرحله نهایی یعنی صندوق توسعه ملی قرار گرفته و توسط این صندوق، منابع مالی بین بانک‌های عضو سندیکا توزیع می‌شود.