به گزارش ایسنا، موضوع برقی کردن خط آهن در ایران علیرغم اینکه سالها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربوط به مسیر جلفا – تبریز و تبریز – آذرشهر است. پس از آن دولتها وعدههای مختلفی برای اجرای راه آهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران – مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است.
سناریوی ایدهآل این است، پروژههای راهآهن سریعالسیر چین میتوانند با اتصال کشورهای همسایه و تقویت پیوندهای حمل و نقل فرامرزی، یکپارچگی منطقهای را ارتقا دهند که در راستای دیدگاه پکن برای تقویت وابستگی متقابل اقتصادی و توسعه منطقهای است.
در پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۴۵هزار کیلومتر خطآهن سریعالسیر، مناطق دوردست کشور چین را به یکدیگر پیوند زدند که این رقم برای محاصره جهان کافی است. جاهطلبی چین این مورد است که راهآهن سریعالسیر را به حمل و نقل انتخابی برای مسافران در مسافت طولانی تبدیل کند، اما این ابر قطارها اهمیت بسیار بیشتری یافتند و مانند قطارهای گلولهای ژاپن در دهه ۱۹۶۰، راهآهنهای سریعالسیر چین مترادف با قدرت اقتصادی رو به رشد آن شدند. برای پکن، شبکه راهآهن پرسرعت وسیلهای قدرتمند برای انسجام اجتماعی است که مناطق مختلف را با فرهنگهای متمایزشان به هم متصل میکند.
کمربند و جاده چین
راهآهن پرسرعت چین به ۴۵هزار کیلومتر میرسد، دادههای اپراتور ملی راهآهن چین نشان داد که طول کل خطوط راهآهن پرسرعت چین تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۴۵هزار کیلومتر رسید و بر اساس کنفرانس کاری گروه راهآهن دولتی چین، مسافت پیموده شده شبکه راهآهن چین ۱۵۹هزار کیلومتر است.
همه پروژههای قطار سریعالسیر به راحتی اجرا نشدند. مدل بودجه و برنامهریزی متمرکز دولتی پکن به این راحتی قابل تکرار نیست و برخی از کشورها شاهد به تعویق افتادن پروژهها با کشمکشهای حقوقی بیپایان بودهاند.
پکن در ابتدا به فناوری وارداتی از اروپا متکی بود. شرکتهایی مانند زیمنس و آلستوم مشتاق کمک به چین در این حوزه بودند. از آن زمان، شرکتهای داخلی نه تنها فناوری و مهندسی خارجی را پذیرفتهاند، بلکه در پاسخ به فراخوان رهبری چین و برای دستیابی به خوداتکایی علمی، فناوری و مهندسی خود را توسعه دادهاند. فناوریهای راهآهن پرسرعت چین اکنون در میان بهترینهای جهان قرار دارند.
ثروتمند شدن با ساخت جاده
پکن، قطارهای سریعالسیر خود را با صادرات فناوری، تخصص و زیرساخت آن به سایر کشورها بخشی از مدل دیپلماتیک خود کرده و بخشی از طرح گستردهتر کمربند و جاده چین است که هدف آن ارتقای ارتباط اقتصادی در سراسر جهان است. بهعنوان مثال، چین سرمایهگذاریهای هنگفتی در خطآهن جاکارتا-باندونگ اندونزی و راهآهن ترانس-لائو همچنین خطوطآهن در کنیا، ویتنام و تایلند انجام داده است.
عبارت قدیمی چینی «ثروتمندتر شدن با ساخت جاده» بر رهبری چین در این حوزه تاثیر گذاشته است. موفقیت اقتصادی این کشور تا حدی بر پایه سرمایهگذاری در زیرساختها از طریق مالیه عمومی و وامهای دولتی است.
دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برگزاری جلسات پیگیری موضوعات ویژه، در نشستی با حضور معاون اول رئیسجمهور، رئیس دفتر رئیسجمهور، وزرای راه و شهرسازی، نفت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی دیگر از معاونین ایشان و مدیران دستگاههای اجرایی به بررسی راهکارهای تسریع در اجرا و تکمیل مهمترین طرحهای ریلی کشور ازجمله خطآهن سریعالسیر تهران-مشهد و خطآهن رشت-آستارا پرداختند. مشکلات موجود در مسیر اجرا و تکمیل این طرحها، راهکارهای رفع موانع و بررسی منابع تامین مالی ازجمله مباحث مطرح در این جلسه بود.
انتهای پیام