شتاب بهسازی جاده‌های مازندران با بودجه ۲۱ هزار میلیارد ریالی سفر رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان، مازندران به عنوان یکی از پرترددترین استان‌های کشور سال‌هاست که با مشکلات متعددی در حوزه راه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. با این‌که در همه دولت‌ها تلاش‌هایی برای رفع کاستی‌های مربوط به راه‌های این استان انجام شد، اما کماکان این استان با چالش‌های متعددی در بخش محورهای مواصلاتی اعم از شهری، روستایی و بین‌شهری مواجه است چراکه در زمان حاضر براساس آمار راه و شهرسازی مازندران حدود ۶۰ درصد از جاده های روستایی و شهری استان نیازمند بازسازی و تعمیرات اساسی است.

با این وجود یکی از محورهای اساسی که در سفر استانی بیستم اسفندماه سال گذشته رئیس جمهور مورد توجه و تاکید قرار گرفت، بازسازی راه‌های ارتباطی استان است که با احصاء چالش‌های زیرساختی در این سفر اکنون مسئولان امر از ابعاد گوناگون از جذب اعتبار ملی تا تامین قیر رایگان در صدد رفع این دغدغه هستند.

سیدمحمد نظری با بیان این که، با وجود گذشت تنها ۶ ماه از سفر استانی رئیس جمهور به مازندران حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه راه این دیار جذب شد، گفت: بهسازی جاده سرخ‌کلا به شیرگاه به طول ۶ کیلومتر در شهرستان سوادکوه شمالی با ۸۲ درصد فیزیکی از جمله طرح‌های کنونی و در دست اجرای راه و شهرسازی است.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، بیش از ۱۰ هزار ۴۰۰ کیلومتر جاده دارد که ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن را جاده‌های اصلی تشکیل می‌دهد. همچنین از حدود هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خاکی است.

  کدام کلانشهر گروه ۲۰ کمترین میزان بیکاری را دارد؟



منبع

نظری با اشاره به بهسازی جاده زیرآب به شیرگاه به طول پنج کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی، اضافه کرد: در ۶ ماه گذشته برای تکمیل این طرح حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که با هزینه اعتبار ۷۰ میلیارد تومان دیگر، این طرح حداکثر تا یک سال آینده وارد گام بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که در یک سال گذشته حدود ۸۳ کیلومتر از راه‌های ارتباطی اصلی در شهرستان‌های ساری، جویبار، بهشهر و گلوگاه با هزینه اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان بهسازی شد، افزود: به تناوب و با تخصیص مابقی اعتبارات تا پایان امسال روند تکمیل ۸۰ کیلومتر دیگر از راه‌های استان انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران روز سه‌شنبه در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان اظهار داشت: از محل سفر استانی رئیس جمهور به مازندران حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی جاده‌های فرعی و اصلی استان تخصیص یافت که وزارت راه و شهرسازی با همراهی سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب تعریف طرح‌ در حال جذب این اعتبارات است.

وی از الزام وزارت راه و شهرسازی برای تامین قیر رایگان به ارزش یک هزار میلیارد تومان برای بهسازی راه های استان مازندران خبر داد و گفت: طبق زمانبندی این طرح باید تا پایان سال ۱۴۰۲ برای بهسازی راه‌های اصلی و روستایی استان به سرانجام برسد.

به باور صاحبنظران، در حالی که بهبود زیرساخت‌های راه در استان پرتراکم و پرترددی مانند مازندران با حضور سالانه ۴۰ تا میلیون گردشگر یکی از الزامات توسعه محسوب می‌شود، وجود چالش‌های متعدد مربوط به حوزه راه در این استان در عمل فرآیند توسعه را چه در بخش گردشگری و چه در سایر محورها اعم از کشاورزی و صنعت مختل خواهد کرد.

  خدمات شبانه‌روزی ۶۴۰۰ راهدار در ۱۶ استان کشور به کاربران جاده‌ای
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به دیگر طرح‌های در دست اجرای حوزه جاده‌ای استان، ادامه داد: دیواره سازی، شمع و رمپ گذاری پل کابلی پل سفید به طول یک کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۱۴ درصد اکنون در دست اجرا قرار دارد.