مقاوم سازی ۵۸ درصد واحدهای روستایی استان مرکزی

طاقبستانی، معاون بازسازی و بهسازی روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز گفت: موضوع بازسازی، بعد از زلزله بم به طور جد برنامه ریزی شده و هر ساله بازسازی ۲۰۰ هزار واحد در کشور در برنامه وجود دارد که بدون انقطاع در تمام دولت‌ها انجام شده است.

افروز بیان کرد: فعالیت دیگر بنیاد مسکن در حوزه مدیریت زمین در روستاها و صدور اسناد مالکیت در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است، از ابتدای اجرای این طرح در ۶۴۴ روستای استان ۷۳ هزار جلد سند و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۱۲ هزار جلد سند صادر شده است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402101208597/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DB%B5%DB%B8-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C

طاقبستانی ادامه داد: در سال جاری سهمیه استان ۸ هزار واحد شامل ۴۵۰۰ واحد در مقاوم سازی و ۳۵۰۰ واحد در نهضت ملی در حوزه روستاهاست، سقف تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومان با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله است.

وی تاکید کرد: نهضت ملی روستایی  در دولت سیزدهم مطرح شده که در استان مرکزی نیز برنامه‌ریزی درخصوص آن صورت گرفته و از شهریور ماه امسال برنامه ریزی شروع شده و بر اساس سهمیه ابلاغی برای ۱۰ هزار واحد روستایی در قالب نهضت ملی روستایی برنامه ریزی شده است. تاکنون نهضت ملی مسکن برای ۱۹ روستا با عدد ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد روستایی در دستور کار قرار گرفته که ۴ روستا مصوب شده و ۱۵ روستا در مرحله برنامه‌ریزی است.

علی عسگری امروز، ۱۲ دی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: عمده فعالیت بنیاد مسکن در ۳ حوزه عمران روستایی، بازسازی و مسکن روستایی، و مسکن و عمران شهری است.

مقاوم سازی ۵۸ درصد واحدهای روستایی استان مرکزی

وی افزود: عمده ماموریت بنیاد مسکن در استان مرکزی پروژه نهضت ملی مسکن است که در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر ماموریت ساخت با بنیاد مسکن است و بنیاد مسکن در ۳۱ شهر وظیفه اجرای این طرح را دارد و مشغول خدمت رسانی است.

  موج کاهش قیمت در بازار مسکن شمال پایتخت

معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: تهیه و اجرای طرح بهسازی بافت های با ارزش روستایی نیز مدنظر است که وفس و انجدان در استان مرکزی از روستاهایی دارای شرایط خاص هستند. در این راستا فاز اول در روستای انجدان به اتمام رسیده و روستای وفس نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهرشاد افروز، معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز بیان کرد: توسعه روستایی یکی از اهداف و نیازهای تمام جوامع است که یکی از راهبردهای مهم آن توسعه عمران روستایی است که در این راستا طرح های روستایی در دستور کار بنیاد قرار دارد.

وی با اشاره به روستاهای گردشگری افزود: در برنامه پنجم توسعه، طرح گردشگری روستای هزاوه مصوب شده و اکنون در دست اجرا بوده و فاز اول اجرایی آن از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است.

معاون بازسازی و بهسازی روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تمامی افراد برای نوسازی و ساخت مسکن روستایی میتوانند از امروز به بنیاد شهرستان ها مراجعه کنند و بعد از تشکیل پرونده از هفته آینده معرفی به بانک ها آغاز خواهد شد.

فتحی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری راه و شهرسازی، در ۲۰ شهر استان ۶۰ هکتار زمین به استعداد ۶ هزار واحد مسکونی به این طرح اختصاص داده شده که بنیاد مسکن عملیات ساخت ۳۵۰۰ واحد را عهده دار شده است.

وی ادامه داد:  در استان مرکزی از ۱۰۶۶ روستا، ۸۵۵ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که هدفگذاری برای بنیاد مسکن، کار در روستاهای بالای ۲۰ خانوار بوده است که اکنون روستاهای ۲۰ خانوار نیز در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای طرح هادی در ۱۱۰ روستای فاقد دهیاری

افروز خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های قانونی که از سال ۹۴ در لایحه بودجه تصویب شده، استفاده از قیر رایگان برای بهسازی معابر و کمک به اجرای معابر طرح های هادی روستایی است که تا به امروز حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع از این ظرفیت قانونی استفاده شده و سال گذشته نیز در ۲۰۳ روستا حدود ۶ هزار و ۸۰۶ تن قیر برای معابر روستایی تخصیص یافته است.

  سایت جدید هواپیمایی هما با ظرفیت فروش بالا راه‌اندازی می‌شود

وی با اشاره به اینکه ۹ بانک عامل، امسال در این طرح ها مشارکت دارند، اضافه کرد: افرادی که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی دریافت کرده و تا مرحله سقف پیشرفته باشند، ۱۵۰ میلیون تومان متمم دریافت خواهند کرد.

فتحی خاطرنشان کرد: کمک به تولید مسکن در شهرها از دیگر مسئولیت‌های این حوزه است، برای بنیاد مسکن در سنوات قبل در حوزه مسکن شهری ۳ هزار واحد تعریف شده بود و امسال اجرای ۵ هزار واحد در شهرک کوثر دیده شده که ۲ هزار و ۱۸۴ واحد آماده و واگذار شده است و همین امر نقش بسیار زیادی در تعدیل اجاره‌بها در شهر اراک داشته است. احداث پارک، تکمیل مسجد، احداث فضای مدرسه ۱۲ کلاسه، احداث ایستگاه نگهبان محله پلیس، ایجاد معابر و فضای سبز از جمله اقدامات انجام شده در شهرک کوثر است.

افروز خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون ۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه عمران روستایی تخصیص پیدا کرده که برای ۱۵۹ روستا برنامه‌ریزی شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۱۳۰ میلیارد تومان برسد.

ایسنا/مرکزی مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی گفت: از ۱۰۲ هزار واحد مسکن روستایی استان، ۵۲ هزار واحد معادل ۵۸ درصد مقاوم سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۳۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که حدود ۲۰ هزار نفر فرم ج سبز داشته و ۱۰ هزار نفر واجد شرایط ۴ گانه نهضت ملی مسکن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۱۰ به هدف غایی نبود واحد غیرمقاوم در روستاها دست پیدا کنیم، گفت: در استان مرکزی از ۱۰۲ هزار واحد، ۵۲ هزار واحد معادل ۵۸ درصد مقاوم سازی شده است. در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تسهیلات برای ۴ هزار واحد به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ابلاغ شد و ۹۲ درصد انعقاد قرارداد صورت گرفت.

  وزش باد شدید و گروخاک طی ۵ روز آینده در شرق و غرب کشور/ سواحل شمال و جنوب، مواج و متلاطم

فتحی؛ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز خاطرنشان کرد: در اجرای طرح‌های ملی مسکن به اسم نهضت ملی مسکن، بنیاد مسکن به عنوان کارگزار راه و شهرسازی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر این وظیفه را بر عهده دارد.

افروز ادامه داد: تا به امروز برای ۹۱۵ روستا در استان مرکزی طرح هادی تهیه شده است، با توجه به نیاز و درخواست مردم بازنگری در این طرح ها صورت گرفته که تا به امروز ۳۹۳ روستا در دست اقدام قرار دارند. در ۱۱۰ روستای فاقد دهیاری کمتر برخوردار استان مرکزی نیز طرح هادی اجرا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: سال ۱۴۰۲ برای بنیاد مسکن استان مرکزی ۴ هزارو ۵۰۰ واحد اختصاص پیدا کرده و مبلغ وام از ۲۵۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. وام های قبلی امکان اخذ متمم را دارند و می‌تواند به سقف ۳۵۰ میلیون تومان برسند.

عسگری ادامه داد: در طرح ویژه بهسازی مسکن سال ۱۴۰۱ نیز ۴ هزار سهمیه داشتیم که به ۹ بانک عامل معرفی شد، حدود ۳ هزار و ۳۵۶ فقره قرارداد منعقد شده است.

لزوم نبود واحد غیرمقاوم در روستاهای استان مرکزی

وی خاطرنشان کرد: تاکنون آماده‌سازی بالغ بر ۱۲۰ هکتار از اراضی استان به بنیاد مسکن واگذار شده است.