معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ایران از توسعه و اضافه شدن واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی استقبال میکند چرا که تامین و توسعه ناوگان ریلی در زمینه لکوموتیو، واگن و کشتیهای رو رو، علاوه بر توسعه زیرساختها و برطرف کردن موانع، در افزایش ترانزیت هم موثر است.
وی در بخش دیگری از این نشست به توافق دو کشور مبنی بر جابجایی ۱۰ میلیون کالای ترانزیت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد میشود در کنار جلسه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، یک کارگروه مشترک ترانزیت هم داشته باشیم که دومین جلسه خود را برگزار کند.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دو کشور توان زیادی در حوزه حملونقل جادهای دارند و اگر بتوانیم قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان را در این زمینه فعال کنیم، ظرفیت بسیار زیادی در ترانزیت ایجاد خواهد شد.
وی تاکید کرد: بنابراین باید از همه ظرفیتهای حمل ونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی ضمن شناسایی اولویتها در تجارت کالا استفاده کرد که لازمه آن هماهنگی و یکپارچگی میان دو کشور است.
وی افزود: ۴۶۰ کیلومتر میان اینچهبرون و گرمسار، منطقه ورسک قرار دارد که کوهستانی است و پیشنهاد میشود در منطقه ورسک طراحی مشترکی صورت گیرد.
افندیزاده همچنین به موافقتنامه عشق آباد اشاره کرد و گفت: این توافقنامه شامل کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و عمان و ایران است و قطر و هندوستان نیز قرار است به این موافقتنامه اضافه شوند، بنابراین از آن سمت هم میتوانیم توافقنامه چندجانبه داشته باشیم چرا که همه کشورها علاقمندند در این توافقنامه شرکت کنند و در آینده می توانیم کریدورهای زیادی بین دو کشور داشته باشیم.
افندیزاده تاکید کرد: باید بدنبال استفاده از سامانههای پیشرفته الکترونیکی و دیجیتالی کردن ترانزیت بود و نباید کامیونها در مرزها متوقف شوند.
این مقام مسئول درباره توافقنامه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز گفت: هر سه کشور آمادگی برگزاری جلسه مشترک را در مسکو دارند.
افندیزاده با اشاره به ضرورت ایجاد توافقاتی درباره حملونقل ترکیبی گفت: ایران از طریق دریا به شکل مستقیم با روسیه ارتباط دارد و بنادر این کشور نیز ظرفیت بالایی برای بارگیری و تخلیه کالا دارند.
افندیزاده خاطر نشان کرد: مسیر فعلی ما از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه فعلا ظرفیت محدودی دارد و زمان جابجایی کالا از طریق جاده طولانی است که امیدوارم با هماهنگی هر سه کشور این مشکل برطرف شود.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: طی جلساتی که با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و امارات داشتیم، از تمایل همه کشورها برای ایفای نقش در کریدور شمال_ جنوب مطلع شدیم، بنابراین علاوه بر مسیر جمهوری آذربایجان، میتوانیم مسیر ترکمنستان را هم فعال کنیم.
در ادامه این جلسه ازبروف، دبیر دولت- معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه نیز از افزایش همکاریها در زمینه توسعه روابط حملونقلی و افزایش ترانزیت میان دو کشور استقبال و آمادگی خود را برای مشارکت در کریدور شمال_ جنوب اعلام کرد.