۷۰۰۰ بنگاه راکد و تعطیل در مدار تولید قرار گرفت

طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی دو سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ واحد نیمه فعال و راکد در کشور احیا شدند که فعال شدن آنها یکی از گام‌های مثبت و موثر دولت برای رونق بازار کار به شمار می‌رود و بخش اعظمی از این واحدها با همکاری دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، تقویت و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله راهکارهای حمایت از تولید ملی و رشد و رونق اقتصادی است، بر همین اساس موضوع پرداختن به بنگاه‌های اقتصادی و احیای واحدهای راکد و نیمه فعال همواره مورد توجه بوده و بر لزوم احیای صنایع کوچک و متوسط به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی دولت تاکید شده‌است.

کارشناسان بر این باورند که اجرای «نهضت احیا» و فعال شدن مجدد بنگاه‌های راکد علاوه بر رونق بازار کار موجب جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور و بهبود فضای کسب و کار می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در طول فعالیت دولت سیزدهم ۷۰۰۰ بنگاه راکد و تعطیل شده در قالب اجرای «نهضت احیا» به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سرگرفته‌اند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402111409954/%DB%B7%DB%B0%DB%B0%DB%B0-%D8%A8%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

رئیس جمهور همچنان که در زمان ریاست بر قوه قضاییه برنامه حمایت از بنگاه‌های راکد و نیمه فعال را با جدیت دنبال کرده بود، با آغاز فعالیت دولت در مقام ریاست جمهوری به این هدف جامه عمل پوشاند و بخش اعظمی از کارخانه‌هایی که در طول یک دهه گذشته به تعطیلی کشیده شده بودند را احیا کرد تا کارگران خانه نشین و بیکار شده به خطوط تولید بازگردانده شوند.

  نقش خانه‌های بهداشت در حفظ سرمایه‌های انسانی

به اعتقاد بیات احیای واحدهای راکد علاوه بر توسعه و آبادانی شهرها و مناطق کم برخوردار و محروم موجب بهبود وضع معیشت خانوارها و ساکنان آن مناطق می‌شود و زمانی که خطوط تولید فعال و نیروهای کار یک کارخانه مشغول کار شوند، فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم و پایدار ایجاد می‌شود که می‌تواند وضعیت معیشتی و شغلی کارگران را متحول کند.

دولت سیزدهم با درک اهمیت احیای واحدهای نیمه فعال و راکد اقتصادی بر فعال سازی مجدد کارخانه‌های راکد و تعطیل و بازگرداندن کارگران به کارخانه‌ها اهتمام ورزید تا آنجا که طرح نهضت احیای واحدهای اقتصادی را به اجرا در آورد.این امر موجب شد تا مسیر بازگشت کارگران به کارخانه‌های راکد و تعطیل شده هموار شود.

۷۰۰۰ بنگاه راکد و تعطیل در مدار تولید قرار گرفت

به گفته رئیس جمهور، نهضت احیای کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل باید بسیار قوی‌تر از گذشته ادامه یابد تا شاهد روزی باشیم که هیچ کارخانه یا کارگاه نیمه تعطیل یا تعطیلی در کشور وجود نداشته و کسی دغدغه شغل نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، بی‌تردید با احیای بنگاه‌های راکد و تعطیل شده بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال کشور برطرف و زمینه کاهش نرخ بیکاری، جذب نیروهای کار، ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار و برقراری خطوط تولید در کارخانه‌ها فراهم می‌شود.

این فعال کارگری احیای مجدد کارخانه‌ها و برقراری شیفت‌های کار را به سود کارگران دانست و گفت: وقتی کارگر در محیط کار سه شیفته مشغول فعالیت شود، صرفنظر از آرامش روحی و روانی که به دست می‌آورد، به لحاظ اقتصادی نیز تامین شده و حداقل‌های زندگی خود و خانواده‌اش را تامین خواهد کرد.

این مقام مسئول کارگری در تشریح علل رکود کارخانه‌ها ادامه داد: برخی از کارخانه‌ها به دلایل متعددی از قبیل نبود نقدینگی، ناتوانی در بازگرداندن وام بانکی و پرداخت اقساط وام، عوارض و مالیات و عدم تامین مواد اولیه دچار مشکل می‌شوند و قادر به ادامه فعالیت نیستند در حالی که با شناسایی و آسیب‌شناسی این واحدها و حل مشکلات بیمه و مالیات یا امهال وام‌های بانکی می‌توان جلوی تعطیلی کارخانه و بیکار شدن نیروهای کار را گرفت.

  تشکیل تعاونی‌های مسکن در مناطق کم برخوردار

فتح الله بیات – رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احیای بنگاه‌های راکد و نیمه فعال می‌گوید: یکی از کارهای خوبی که دولت با جدیت در دستور کار قرار داد بحث احیا و فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها و واحدهایی بود که از گردونه تولید خارج شده‌ بودند.احیای این کارخانه موجب اشتغال مجدد نیروهای کار شد و زمینه بازگشت کارگران به کارخانه‌ها را فراهم کرد.

وی با ابراز خرسندی از تداوم این حرکت و بازگشت کارخانه‌های راکد به چرخه تولید و صنعت، می‌گوید: یکی از اقدامات شایسته و خوبی که دولت با جدیت در دستور کار دارد، فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها و شرکت‌هایی است که از گردونه تولید خارج شده‌اند. احیای کارخانه‌های تعطیل و راکد، اشتغال مجدد نیروهای کار را به دنبال دارد و زمینه بازگشت کارگران بیکار شده را فراهم می‌کند لذا امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد و کارخانه‌های راکد به چرخه تولید و صنعت برگردند.

رئیس جمهور در سفر اخیر خود به هرمزگان و در جشن احیای ۶۱۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی این استان، از احیای ۷۰۰۰ کارخانه راکد و نیمه تعطیل خبر داد و اعلام کرد: نهضت احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در این دولت بسیار خوب دنبال شده و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. احیای کارخانه‌های راکد و نیمه تعطیل وارد کانال ۷۰۰۰ واحد شده که این خبر بسیار خرسند کننده است.هر چه کارخانجات نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگردند سود خالص برای کشور به شمار می‌رود.