بهره‌مندی بیش از ۴ میلیون نفر از آموزش‌های مهارتی

مهرداد عظیمی ـ معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به تازگی از رشد ۵۱ درصدی آموزش‌های مهارتی در بخش دولتی و غیردولتی در دولت سیزدهم خبر داده و گفته است: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در دولت گذشته به ۲ میلیون و ۹۴۸ هزار نفر آموزش مهارتی ارائه کرده است، در حالی که در دولت سیزدهم ۴ میلیون و ۴۶۷ هزار نفر از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شده‌اند.

معاون وزیر کار همچنین از رشد ۱۳۰۰ درصدی در حوزه صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد، رشد ۶۰ درصدی در واحدهای پذیرنده آموزش در محیط واقعی کار، افزایش ۴۸ درصدی سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای، رشد ۷۲ درصدی صدور گواهینامه مهارت برای کارآموزان و افزایش ۱۱۷۰ درصدی در حوزه مسابقات آزاد، ملّی و بین‌المللی مهارت در دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه در دولت قبل خبر داد.

به گزارش ایسنا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی، همگام با استانداردهای ملی و بین‌المللی، رسالت ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر را برعهده دارد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402101006525/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B4-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C

گزارش‌ها از ارائه آموزش‌های مهارتی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دولت سیزدهم حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، بسیاری از کارشناسان عدم ارائه آموزش مهارتی به دانشجویان درحین تحصیل و بی توجهی به کسب مهارت‌های شغلی‌ و فقدان مهارت‌های فردی را از جمله علل بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان عنوان کرده و معتقدند بی‌توجهی نسبت به کسب مهارت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار به افزایش نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان منجر می‌شود.

  گره ترافیکی شمال کشور با آزادراه منجیل - رودبار باز می‌شود

هم اکنون عمده گروه‌های هدف آموزش‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را دانشجویان و فارغ التحصیلان، دانش آموزان، کارجویان، اتحادیه‌ها و اصناف، سربازان وظیفه، شاغلین بنگاه‌های اقتصادی، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه‌های غیررسمی، زنان خانه‌دار، گروه‌های در معرض آسیب و زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، افراد دارای معلولیت، روستائیان و عشایر، زندانیان، معتادان بهبودیافته، آسیب دیدگان اجتماعی و اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

وی ارتقای وزن اجتماعی مهارت با تغییر نگاه جامعه، ایجاد جریان ملی مهارت‌آموزی، توسعه و تضمین کیفیت آموزش‌های مهارتی برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و مطابق با نیاز بازار کار و تحولات فناوری، تربیت نیروی انسانی توانمند و ماهر را از جمله راهبردها و سیاست‌های سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان می‌کند.

بر اساس آمارها صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم ۹۴ درصد رشد داشته و طی این مدت بیش از ۲۵۳۰ مجوز مرکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی و بیش از ۲۴ هزار مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در پنجره واحد خدمات الکترونیک صادر شده است.

بهره‌مندی بیش از ۴ میلیون نفر از آموزش‌های مهارتی

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با داشتن ۶۵۰ مرکز آموزش دولتی و ۲۰ هزار و ۷۹۴ آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفه‌ای و بیش از ۵۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی سهم بسزایی در ارائه آموزش‌های مهارتی، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی نیروی کار دارد.

کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز کاری به هفت روز از دیگر اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم بوده و از مجموع دو میلیون و ۸۶۱ هزار نفر مهارت آموخته، یک‌ میلیون و ۳۹۸ هزار نفر در بخش دولتی و یک میلیون و ۴۶۳ هزار نفر در بخش غیردولتی دوره های آموزش مهارتی را گذرانده‌اند.

  نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP Camera)

همچنین طی دو سال دولت سیزدهم دو میلیون و ۴۱۶ هزار و ۷۸۵ نفر مورد سنجش صلاحیت حرفه‌ای قرار گرفتند که برای یک میلیون و ۹۳۳ هزار و ۲۲۹ نفر گواهینامه مهارت صادر شده است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر یکی از مولفه‌های توسعه سرمایه‌های انسانی سرمایه‌گذاری در امر مهارت‌آموزی است و  ارتقاء جایگاه مهارت آموزی در کشور و فراگیر شدن موضوع مهارت از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. مهارت آموزی ضمن آشنایی افراد و کارجویان با محیط کسب و کار بستر ورود فارغ التحصیلان به بازار را تسهیل و آینده شغلی آنها را تضمین می‌کند.