تاثیر تغییرات اقلیمی بر عملکرد بنادر

به گزارش ایسنا، جلیل اسلامی امروز در نشست خبری با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فعالیت‌های دریایی و بندری بیان کرد: سال گذشته در سیاست‌های وجوه اداره‌شده امکان استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در پسکرانه‌ها و بنادر، تاسیسات و پروژه‌هایی که بیشتر در زمینه لجستیکی است اعمال کردیم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402111007593/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر عملکرد بنادر گفت: این موضوع از دو سال گذشته به‌طور کلی خود را در حوزه حمل و نقل دریایی نشان داده اما تا به امروز تغییرات اقلیمی تاثیری در عملکرد بنادر نداشته است.

دراین نشست همچنین علی فتحی -معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی- بیان کرد: از دو دهه اخیر مطالعات جامعی در مدیریت ساماندهی بنادر و سواحل انجام دادیم. این مطالعات در شورای عالی دریایی انجام شده است. اخیرا کارگروهی تحت نظر معاونت اول تشکیل شده و ۲۷ نقطه مسکونی به عنوان بخش توسعه دریامحور تصویب شده و به زودی در مرحله اجرا قرار می‌گیرد.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره تعرفه خدمات بندری توضیح داد:تعرفه خدمات بندری سالانه تصویب و ابلاغ می‌شود که سهم سازمان بنادر دربرخی موارد زیر سه درصد و در کلیات زیر یک درصد و بعضا ۰.۳ درصد است. اما با توجه به استقرار کالا در بندر و ارائه خدمات، این تعرفه بیشتر در معرض توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به کاهش تراز دریای خزر بیان کرد: مطالعاتی در سال‌های گذشته در خصوص کاهش تراز دریای خزر داشتیم. البته در حال حاضر در شرایط بحرانی نیستیم، اما برنامه سازمان بنادر به‌صورت کوتاه‌مدت درحال انجام است. بخشی به صورت لایروبی انجام می‌شود ‌و بخشی دیگر برنامه‌ برای آینده خواهد بود.

  جابه‌جایی بیش از ۳۸۲ هزار زائر از مرزهای شلمچه و چذابه با ناوگان عمومی

وی با اشاره به کاهش تراز دریای خزر گفت: این موضوع از دو سال گذشته به‌طور کلی خود را در حوزه حمل و نقل دریایی نشان داده اما تا به امروز تغییرات اقلیمی تاثیری در عملکرد بنادر نداشته است. در حوزه ترانزیت حتی بیش از ۲۵ درصد رشد عملکرد داشتیم، ظرفیت‌سازی در بندر و پسکرانه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود به‌خصوص درحوزه سیلو که ابزار ترانزیتی است. البته تغییرات اقلیمی به‌عنوان چالش جدی مطرح است.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر عملکرد بنادر