تحول در صنعت ساختمان نیاز به فناوری‌های نوین دارد

شکیب عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان شهرداریها و دهیاریها، وزارت علوم، مهندسان و سازندگان به عنوان بهره برداران حوزه ساختمان باید نقش تحولی خود را اجرا کنند.
 وی ادامه داد: تخریب ساختمان متروپل، پلاسکو  و مسکن مهر سرپل ذهاب ایرادات نظام مهندسی را به خوبی نمایان کرد و باید سعی کرد تا چرخه صنعت ساخت و ساز با رفع این ایرادات به خوبی تکمیل شود.

وی با اشاره به بند ۲ ماده ۹ قانون مقررات ساختمان افزود: باید دقت شود که موارد مهم این قانون از جمله ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سطح استاندارد و با کیفیت مناسب رعایت و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، برطرف شود.

وی اضافه کرد: هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران وجود دارد که بهتر است تا نقشه و مکانیزم های ریزش این بناها شبیه سازی و سناریوی آن به دست آتش نشانان و مدیریت بحران داده شود.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، بخش بزرگی از پهنه خراسان شمالی در ناحیه کپه داغ واقع است و به علت داشتن گسل فعال کپه داغ و سایر گسل های فعال با زمین لرزه های متعددی  مواجه بوده است، در تقسیم بندی ایران از نظر خطر وقوع زلزله، شهرهای فاروج، شیروان و گیفان در این استان با خطر”خیلی زیاد “و مناطق آشخانه، اسفراین، جاجرم، بجنورد، چمن بید و گرمخان با خطر “زیاد” تعریف شده اند.

شکیب خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم به نقطه ای از کیفیت در صنعت ساخت و ساز برسیم و دیگر شاهد حوادث ناگواری مثل ریزش متروپل نباشیم؛ با نگاه تحول گرایانه از حیثیت نظام مهندسی کشورمان دفاع کنیم.

  بذرپاش: فرصتی بی‌نظیر به دنیا ارائه می‌دهیم/ مسیرهای ترانزیتی به اندازه نفت مهم است
وی با بیان اینکه در طرح های تفصیلی باید تغییراتی ایجاد شود، بیان کرد: طرح های هادی، تفصیلی و جامع شهرها باید تغییر کنند و با تکنولوژی جدید در این حوزه تحول ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان، حمزه شکیب روز سه شنبه در همایش ملی زلزله در بجنورد مرکز خراسان شمالی اظهار داشت: با تحول علم و تکنولوژی اینک زمان نگاه تنوع گرایانه به نظام مهندسی با استفاده از فناوری‌های نوین فرا رسیده است و تمامی نهادها باید در این زمینه فعال باشند.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور افزود: متاسفانه ارتباطات و هشدارهای درون سازمانی در بسیاری از طرح های بی کیفیت مورد توجه قرار نمی گیرد و ریزش متروپل نمونه بود که هشدارهای برخی از نهادهای ذیربط در آن رعایت نشده بود.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند. 



منبع