رگبار باران و سیلابی شدن رودخانه‌ها در دو استان جنوبی/ خیزش گردوخاک در برخی مناطق کشور

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، کبری رفیعی در مورد آخرین وضعیت جوی کشور در اظهار کرد: از بعدازظهر امروز (یکشنبه ۲۶ تیرماه) تا روز سه‌شنبه در جنوب استان سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی بیان کرد: از روز سه‌شنبه در شرق کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش بادهای ۱۲۰ روزه همچنان تقویت می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: به سبب وزش باد شدید لحظه‌ای که در مناطق فوق رخ می‌دهد و بارش‌ها را به همراه دارد، شاهد خیزش گردوخاک موقتی و کاهش شعاع دید نیز خواهیم بود که این بارش‌ها امروز در جنوب سیستان و بلوچستان و روز دوشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان رخ خواهد داد.

رفیعی برای شمال شرق و شرق کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، سمنان و شرق تهران وزش باد نسبتاً شدید را پیش‌بینی کرد و گفت: این شرایط برخی اوقات سبب خیزش گردوخاک می‌شود.

رفیعی همچنین اعلام کرد: در پنج‌روز آینده شرق دریای عمان و از بعدازظهر روز چهارشنبه و روز پنجشنبه دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود که برای شرق دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان تا روز پنجشنبه افزایش ارتفاع موج را خواهیم داشت و ارتفاع موج‌ها در مناطق ساحلی بین یک تا دو متر و در مناطق دور از ساحل به ۲.۵ متر خواهد رسید که خساراتی را به همراه خواهد داشت و سبب غرق شدن شناگران و آسیب به تورهای صیادی می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه آسمان تهران امروز صاف همراه با وزش باد پیش‌بینی شده است، گفت: فردا نیز این شرایط ادامه‌دار خواهد بود و بیشترین دما امروز به ۳۸ درجه و کمترین دما فردا به ۲۶ درجه خواهد رسید.

  معرفی رشته مهندسی معماری شبکه آموزش | road-housing



منبع

کارشناس سازمان هواشناسی شرایط جوی در سایر مناطق کشور را آرام و پایدار پیش‌بینی کرد و گفت: گرمای هوا در کشور تداوم خواهد داشت.

وی افزود: در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بارش‌ها در مناطق ذکر شده شدت بیشتری خواهد داشت که سبب جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و برخورد صاعقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه به سبب تشکیل توده گردوخاک در کشور عراق، استان‌های مرزی کشور ایران در غرب و جنوب غرب کشور نیز درگیر این پدیده خواهند بود، بیان کرد: این امر کاهش کیفیت هوا و کیفیت دید در مناطق مذکور را به همراه دارد.